طرز تهیه والک پلو مجلسی یا سیرک پلو مجلسی
پارسینه: در این مقاله می‌توانید طرز تهیه والک پلو مجلسی را آموزش ببینید.

در مطلب زیر طرز تهیه والک پلو مجلسی را برای شما عزیزان تدارک دیده ایم.

مواد لازم برای ۴ نفر

برنج: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

روغن پخت و پز: ۴ قاشق غذاخوری

نمک: به مقدار لازم

والک: نیم کیلوگرم

ساقه سیر: ۲ عدد

زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه پلویی: به مقدار لازم

سیر: یک حبه

زعفران: به مقدار لازم

سیب زمینی: به مقدار لازم برای ته دیگ

طرز تهیه

طرز تهیه والک پلو مجلسی یا سیرک پلو به این صورت است که ابتدا باید برگ‌های والک را تمیز کرده و بشویید. بعد از تمیز شدن والک‌ها اجازه دهید آب آن‌ها خارج شود و سبزی را خرد کنید. توجه داشته باشید که نباید والک را خیلی ریز خرد کنید. برنج را بشویید و برای مدت ۲ ساعت در آب و مقداری نمک بخیسانید. شما می‌توانید والک پلو را با مرغ، گوشت یا ماهی سرو کنید، اما در هر صورت طرز تهیه این غذا به یک صورت انجام می‌شود. ابتدا برنج را آماده می‌کنید و بعد مرغ، گوشت یا ماهی را در کنار برنج سرو می‌کنید.

در مرحله دوم از طرز تهیه والک پلو مجلسی باید مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و با شعله ملایم روی گاز قرار دهید. والک را داخل ماهیتابه بریزید و برای یک دقیقه تفت دهید. ساقه‌های سیر را بشویید و خرد کنید و به والک‌ها اضافه کنید. مقداری ادویه و سیر خرد رنده شده به سبزیجات اضافه کنید و خوب هم بزنید. در یک قابلمه مقداری آب و نمک بریزید و با شعله متوسط روی گاز قرار دهید. اجازه دهید آب به جوش بیاید، سپس برنج‌هایی را که از قبل حدود ۲ ساعت در آب خیسانده‌اید، داخل آب جوش بریزید. مقداری صبر کنید تا برنج باز شود و برای آبکش کردن آماده شود. سپس برنج را آبکش کنید.

در این مرحله از طرز تهیه والک پلو مجلسی بعد از آبکش کردن برنج کمی صبر کنید تا آب آن کاملاً خارج شود. سپس برنج را به سبزیجات در حال تفت اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. در این مرحله می‌توانید کمی زعفران آب شده نیز به برنج اضافه کنید تا ظاهر برنج زیباتر شود و عطر و طعم بهتری به خود بگیرد. ته قابلمه مقداری روغن بریزید و سیب زمینی حلقه‌ای به همراه مقداری زعفران ته آن بچینید. سپس برنج را داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید تا به خوبی دم بکشد.

بعد از اینکه برنج آماده شد، اگر دوست دارید این غذا را با گوشت چرخ کرده سرو کنید، می‌توانید. مقداری گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده و ادویه ترکیب کنید و بعد به صورت قلقلی درآورید. سپس قلقلی‌های گوشت را در روغن سرخ کنید و والک پلوی خود را با این گوشت‌ها تزئین کنید. اگر دوست داشته باشید، می‌توانید این برنج را در کنار ماهی یا مرغ نیز سرو کنید. برای این کار می‌توانید تکه‌های مرغ یا ماهی مزه‌دار شده را در روغن سرخ کنید و کنار والک پلو نوش جان کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه والک پلو مجلسی

*برای تهیه غذا تنها باید از برگ گیاه والک استفاده کنید.

*به جز تهران و البرز از والک در کرمانشاه و زنجان هم استفاده می‌شود.

*والک بافت بسیار لطیفی دارد، به یاد داشته باشید که آن را بیش از حد روی گاز تفت ندهید تا له نشود. از طرف دیگر سعی کنید بلافاصله بعد از شستن از سبزی استفاده کنید تا پلاسیده و خراب نشود.

*برخی افراد برای خوش طعم‌تر شدن این غذا، بعد از آبکشی برنج مقداری سماق نیز به آن اضافه می‌کنند.

*برای نگهداری این سبزی می‌توانید آن را بعد از پخت در فریزر نگهداری کنید.

*اگر دوست داشته باشید می‌توانید بعد از آبکش کردن والک پلو، از مرغ سرخ شده زعفرانی بین برنج نیز استفاده کنید.

*برخی افراد در زمان پخت سبزیجات به این غذا یک پیاز یا پیازچه خرد شده نیز اضافه می‌کنند.

*برای تهیه والک پلو می‌توانید از سبزی والک خشک نیز استفاده کنید.