شستشو و طبخ صحیح مرغ
چه اشتباهات در هنگام شستشو و طبخ مرغ انجام میشود؟ حدود 60 درصد از مرغ ها حاوی کامپیلوباکتر هستند، متاسفانه یکی از اشتباهات رایجی کـه می‌تواند مشکل ساز شود همین شستن مرغ های‌ خام قبل از پخت و پز اسـت. تعداد زیادی از مردم اشتباهاتی را هنگام شستشو و پختن و کباب کردن مرغ و گوشت مرتکب می‌شوند کـه خود از این اشتباهات بی خبرند و شاید خودشان را فرد...

چه اشتباهات در هنگام شستشو و طبخ مرغ انجام میشود؟

حدود 60 درصد از مرغ ها حاوی کامپیلوباکتر هستند، متاسفانه یکی از اشتباهات رایجی کـه می‌تواند مشکل ساز شود همین شستن مرغ های‌ خام قبل از پخت و پز اسـت. تعداد زیادی از مردم اشتباهاتی را هنگام شستشو و پختن و کباب کردن مرغ و گوشت مرتکب می‌شوند کـه خود از این اشتباهات بی خبرند و شاید خودشان را فرد کاملا تمیز و پاکیزه بدانند، و قواعد بهداشتی مختلف را در طول روز رعایت کنند.

مرغ حاوی پروتئین بالایی اسـت ودر کشورهایی مثل اندونزی مصرف بیش از حد زیادی دارد. مرغ را میتوان بـه سهولت در سوپرمارکت ها و حتی همان بقالی های‌ سر کوچه نیز یافت.

راه های‌ مختلفی نیز برای پخت و طبخ ان وجوددارد. متاسفانه هنوز تعداد زیادی از افراد نمی‌دانند کـه چگونه باید مرغ را از راه مناسب بپزند و سرو کنند. دراین قسمت از رازهای خانه داری تالاب بـه اشتباهاتی اشاره می‌کنیم کـه افراد هنگام طبخ مرغ، مرتکب ان ها می‌شوند.

رها کردن مرغ بدون هیچ اقدامی به مدت طولانی

تعداد زیادی از خانمها عادت دارند کـه مرغ را مدت زمان زیادی بدون هیچ کاری روی میز رها می‌کنند ؛ بدون این‌که بدانند دمای محیط می‌تواند عامل خطرناکی برای رشد باکتری روی گوشت باشد. بهترین راهکار ممکن این اسـت کـه گوشت را داخل یخچال قرار دهید و زمانی کـه واقعا قصد پخت دارید، ان را از یخچال خارج کنید و اگر مرغ یخ زده بود ؛ اجازه دهید کـه دو روز قبل از طبخ، یخ ان آب شود.

نگهداری آن به روش غلط

نمی‌توان مرغ را در هر جایی از فریزر قرار داد زیرا ممکن اسـت کـه آب ان روی مواد غذایی دیگر بریزد. همیشه ان را داخل یک بشقاب قرار دهید و بسته بندی اش را خارج نکنید و ان را در آخرین طبقه فریزر بگذارید.

شستن مرغ قبل از طبخ

اصلا پیشنهاد نمی‌کنیم کـه مرغ را دقیقا قبل از طبخ بشویید زیرا اینکار باعث انتشار باکتری می‌شود و گوشت را سفت می‌کند.

مزه دار کردن مرغ به شیوه غلط

افزودن طعم های‌ زیاد بـه مرغ ممکن اسـت مزه ان را کلا عوض کند و از طرفی اگر اینکار را بـه شیوه ای درست انجام دهید، میتوانید ان را ترد تر نیز بکنید. اگر مرغ را بـه مدت زمان طولانی ادویه دار کرده باشید، بازهم جا برای رشد باکتریها افزایش می‌یابد و زمانی کـه بـه مرغ ادویه زدید ؛ باید ان را داخل یک کیسه پلاستیکی یا یک ظرف در بسته در فریزر قرار دهید و درضمن این ادویه ها را هرگز نباید بـه مرغ خام بزنید.

استفاده دوباره از پلاستیکی که با گوشت خام مرغ برخورد داشته

استفاده کردن از ظرف ها یا حتی کیسه های‌ پلاستیکی کـه با گوشت خام مرغ برخورد داشته اند ؛ باعث رشد میکروب و باکتری می‌شود. همیشه باید تمام ابزار برخورد داشته با گوشت مرغ را بـه خوبی بشویید.

آموزش شستن مرغ

میکس کردن گوشت خام مرغ با دیگر مواد

برای مرغ های‌ کوچک، حتماً باید هنگام طبخ ادویه را اضافه کرد کـه اضافه کردن ادویه بـه مرغ خام نیز باعث تولید و انتشار باکتریها می‌شود.

فراموش کردن شستن دست ها

نکته ی مهمی کـه در اینبخش از نمناک اشاره کرده ایم این اسـت کـه طبق معمول همه ی ما بدون دستکش شروع بـه پخت غذا می‌کنیم. برخورد دست با گوشت خام مرغ می‌تواند باکتری را بـه پوست دست شـما بچسباند ؛ پس حتماً قبل و بعد از طبخ مرغ دست های‌ خودرا بشویید. حتی میتوانید برای بهداشت بیشتر از یک دست خود استفاده کنید و دست دیگر را اصلا درگیر کار نکنید.

تمیز نکردن اسکاچ آشپزخانه

شستن ظرف ها همگی با اسکاچ انجام می‌شود ؛ حال بعد از شستن ظرف های‌ مرغ ؛ اسکاچ و یا اسفنج استفاده شده میتواند باکتری های‌ مرغ را حمل کنند ؛ پس حتماً ان را بـه دقت تمیز کنید تا بـه ظرف های‌ بعدی منتقل نشود.

خشک نکردن مرغ قبل از طبخ

در آوردن مرغ از فریزر و آب شدن یخ ان بـه طور خودکار کار اسانی اسـت. گاهی اوقات افراد برای خشک کردن مرغ از پارچه استفاده میکنند اما اگر اجازه دهید کـه مرغ بـه طور طبیعی و کامل خشک شود، مزه ان ترد تر و دلنشین تر خواهد شد کـه رطوبت و خیسی مرغ هنگام طبخ باعث طعم نامناسب ان میشود.

به اندازه کافی چاشنی نزدن

برای طبخ و چاشننی مرغ نمیتوان بـه فلفل و نمک اکتفا کرد کـه چاشنی اضافه کردن بـه گوشت می‌تواند هم رطوبت ان را بگیرد و هم طعم لذتبخشی را بـه ان بدهد.

استفاده کردن از مواد اسیدی که باعث سفت شدن گوشت مرغ می شود

استفاده کردن از چاشنی ها و مواد اسیدی اثر خوبی برای مزه و نرمی گوشت مرغ ندارند. این مواد اسیدی شامل موادی مثل سرکه یا از این قبیل میشود.

برای طعم دار کردن واقعی گوشت مرغ باید درون گوشت ان حفره هایی ایجاد کنید و یا ان را بـه تکه های‌ کوچکی تقسیم کنید تا بتواند مواد را بـه خوبی بـه خود جذب کند.

آب پز کردن به شیوه غلط

بعضی از افراد مفهوم آب پز کردن را بلد نیستند و بـه جای ان مرغ را می جوشانند کـه باعث بی مزه شدن و سفت شدن گوشت مرغ می‌شود. آب پز کردن بـه شیوه صحیح یکی از راه های‌ سالم برای طبخ مرغ می باشد.

باید مرغ ها را در قابلمه با نصف آب سرد بریزید و ان رابا ادویه های‌ مدنظر و موادی کـه میخواهید، طعم دار کنید و دمای اجاق را در حالت متوسط قرار دهید و باید دقت کنید کـه ترموستات گاز روی شماره 165 درجه باشد و بعد از آب پز شدن نیز باید سریعا مرغ را سرو کنید.

تکان دادن مرغ ها هنگام سرخ کردن یا پختن

نباید هنگام سرخ کردن مرغ ؛ ان ها را درون قابلمه یا ماهتابه تکان دهید ؛ دراین حالت باعث می‌شوید کـه آمینو اسید موجود در پروتئین مرغ با قند و شکر واکنش نشان دهد ودر نتیجه مرغ شـما قهوه ای می‌شود و مزه خوبی نخواهد گرفت.

پس هنگام طبخ مرغ صبور باشید و سعی نکنید کـه با تکان دادن کار را جلو بیاندازید.