کباب دیگی سماقی، طعمی متفاوت و دلپذیر
پارسینه: کباب‌ها و به‌خصوص کباب دیگی از غذا‌های پر طرفدار ایرانی‌ها است. به دلیل استفاده از گوشت گرم و مواد اولیه ساده، بسیار لذیذ است و سریع آماده می‌شود.

مواد لازم:


برنج: سه پیمانه پلوپز
پیاز بزرگ (رنده شده و آب گرفته): یک عدد
گوجه‌فرنگی: سه عدد
سیب‌زمینی بزرگ: یک عدد
پودر سماق: یک قاشق غذاخوری سر پر
کنجد: یک قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده: نصف فنجان
نمک و فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم
آب، روغن مایع: به مقدار لازم


طرز تهیه:


مرحله اول
برنج‌ها را شسته و با کمی نمک به مدت ۲ ساعت خیس کنید. گوشت را به همراه پیاز، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ۳ قاشق غذاخوری زعفران با هم مخلوط کرده و با دست حسابی ورز دهید تا منسجم شود. بعد سلفون بکشید و به مدت یک ساعت داخل یخچال استراحت دهید.

مرحله دو
بعد از تایم استراحت داخل ظرف نچسب کمی روغن بریزید و گوشت را با ضخامت و یک‌دست پهن کنید. شعله را روشن و با حرارت ملایم دو طرفش را سرخ کنید (نه خیلی زیاد) و کنار بگذارید.

مرحله سوم
برای ته‌دیگ سیب‌زمینی را رنده و با مقداری آب سرد به مدت ۱۵ دقیقه خیس کنید. بعد از مدت زمان مورد نظر آن را آبکش کرده و کمی نمک، فلفل سیاه و زعفران دم‌کرده و یک ق غ کنجد بریزید و هم بزنید.

مرحله چهارم
داخل قابلمه مقداری آب و نمک بریزید و روی شعله بگذارید تا جوش بیاید. بعد برنج را اضافه کنید. وقتی آن را آبکش کردید، کف قابلمه کمی روغن بریزید. داغ که شد مواد ته‌دیگ را بریزید و با پشت قاشق پهن و یک‌دست کنید، یک کفیگر از برنج را با مابقی زعفران مخلوط کنید.

مرحله پنجم
وقتی ته‌دیگ کمی خودش را گرفت، برنج زعفرانی را بریزید و با قاشق فشار دهید تا صاف و یک‌دست شود. بعد نصف سماق را روی برنج بریزید و کباب سرخ شده را روی آن قرار دهید و مابقی سماق را روی کباب بریزید. همان طور بقیه برنج‌ها را ادامه دهید تا کاملا صاف و یک‌دست شود. به دلخواه چند قطعه کره یا روغن روی برنج بریزید و دم‌کنی را روی آن قرار دهید. وقتی بخار بالا آمد، شعله را کم و اجازه دهید دم بکشد.

مرحله آخر
گوجه‌ها را نمک و فلفل بزنید و با کمی روغن سرخ کنید یا به سیخ بکشید و کباب نمایید. وقتی کباب دیگی دم کشید، داخل ظرف مورد نظرتان به صورت قالبی برگردانید و به همراه گوجه و با دورچین لیموترش، پیاز و سبزی خوردن و سالاد میل کنید.