بیوگرافی آدامس (همه چیز در مورد ادامس)
 آدامس از گذشته تا امروز آدامس نوعی جویدنی مصنوعی و جذاب اسـت کـه طرفداران زیادی از کودک و بزرگسال، پیر و جوان دارد. آدامس علاوه بر جنبه سرگرمی و یا یک عادت دیرین، بـه منظور تازه کردن و معطر کردن دهان بـه کار می‌رود و خواص درمانی نیز دارد. اگر از علاقمندان جویدن آدامس با طعم های‌ متفاوت هستید، برایتان جالب خواهد بود کـه با مخترع آدامس و مواد...

آدامس از گذشته تا امروز

آدامس نوعی جویدنی مصنوعی و جذاب اسـت کـه طرفداران زیادی از کودک و بزرگسال، پیر و جوان دارد. آدامس علاوه بر جنبه سرگرمی و یا یک عادت دیرین، بـه منظور تازه کردن و معطر کردن دهان بـه کار می‌رود و خواص درمانی نیز دارد.

اگر از علاقمندان جویدن آدامس با طعم های‌ متفاوت هستید، برایتان جالب خواهد بود کـه با مخترع آدامس و مواد بـه کار رفته در تولید آدامس آشنا شوید.

گذشته آدامس و آدامس جویدن

آدامس یکی از قدیمی‌ترین ترکیبات ساخته شده در جهان محسوب می شود. آدامس در فرم های‌ اولیه یک توده ارتجاعی از درخت رزین یا سرم بود کـه افراد ان را می کندند. در طول تاریخ انواع مختلفی از آدامس ها وجود داشتند کـه از مواد مختلف ساخته شده بودند.

بعضی از کندر ها هم بـه عنوان آدامس مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در دوره نئولیتیک در قسمت های‌ مختلف دنیا آدامس در میان مردم رواج پیدا کرد.

آنتونیو لوپز یک سیاستمدار مکزیکی کـه نوعی صمغ را از درخت جدا کرده بودو ان را بـه عنوان آدامس استفاده میکرد کـه آمریکایی های‌ بومی هم کم کم از ان استفاده کردن و همین موضوع باعث شد کـه مردم کشور آمریکا با آدامس کـه از ماده چسبنده پارافین بـه دست می آمد، بیشتر آشنایی پیدا کنند تا این‌که بعدا دستگاه های‌ تولید آدامس روی کار آمدند و سربازان آمریکایی در طول جنگ جهانی دوم با این آدامس ها آشنا شدند و همین باعث شد کـه کشور های دیگر هم با آدامس آشنایی بیشتری پیدا کنند.

مخترع آدامس و ماجرای اختراع اولین آدامس تجاری دنیا

جان باکون کورتیس با کمک برادرش درسال 1848 میلادی اولین آدامس تجاری رابا شیره و رزین درخت صنوبر تولید و بـه بازار عرضه و ان را «State of Maine Pure Spruce Gum» نامیدند.

آموس تایلر با همکاری شریکش بـه نام ساموئل مورس با ترکیبی خاص از گلاب و روغن زیتونآدامسی را تهیه ودر 27 جولای سال 1869 اولین گواهی ثبت اختراع برای آدامس تولیدی خود ثبت نمود.

همزمان با این مخترع، یک دندان دکتر اهل اوهایو بـه نام ویلیام فاینلی سمپل آدامس دیگری را اختراع نمود کـه حاوی طعم دهنده های‌ شیرین بودو تمیزکنندگی لثه را در خود جای داده بود.

اولین گام برای ساخت آدامس بـه معنای مدرن ان با تلاش های‌ شخصی بـه نام توماس آدامز صورت گرفت. او آدامس ابداعی خودرا بـه ثبت رسانید و محصول خودرا با نام «Adams New York Chewing Gum» تولید انبوه نمود و بـه بازار عرضه کرد.

سپس درسال 1870؛ آدامسی با طعم پرتقال ترش تولید نمود کـه بـه عنوان آب نبات پس از شام بـه فروش میرسید. آدامز پس از ان دستگاهی برای تولید آدامس اختراع نمود.

ویلیام وایت برای طعم بهتر آدامس درسال 1880 میلادی عصاره نعناع بـه ان اضافه نمود، این طعم دهنده برخلاف سایر طعم دهنده ها، ماندگاری بیشتری در دهان فرد دارند. دکتر ادوارد بیمن نیز با افزودن یک نوع پودر بـه آدامس ان را بـه یک کمک کننده هضم غذا بدل ساخت. تولید آدامس بادکنکی نیز درسال 1928؛ توسط والتر دیمر صورت گرفت.

فرایند تولید آدامس

در مرحله اول، پایه آدامس از طریق فرایند ذوب یا غربال بـه دست می آید.

سپس ترکیباتی مثل طعم‌دهنده و شیرین‌کننده بـه ان افزوده میشود.

سپس مواد دیگری مانند شیرین‌کننده‌ها و طعم‌دهنده‌های‌ مغذی و غیرمغذی بـه پایه آدامس اضافه می شوند تا زمانی کـه مخلوط گرم، مانند خمیر غلیظ شود.

مخلوط پایه آدامس در طی این فرآیند مخلوط کردن، گرم می شود تا آنتروپی پلیمرها افزایش یابد و پراکندگی یکنواخت تری از مواد حاصل گردد.

در مرحله بعدی از فن آوری اکستروژن برای نرم کردن، حالت و شکل دادن بـه آدامس اجرا میشود.

سپس، آدامس فرایند شکل‌گیری را طی می کند کـه با توجه بـه نوع آدامس و درخواست مصرف کننده تعیین میگردد. بـه عنوان مثال، قط‍‎عات برش خورده و بستبندی شده «قطعه قطعه یا بـه صورت مکعبی» مستقیماً با استفاده از برش عمودی از اکسترودر جدا می شوند.

سپس آدامس با پاشیدن پودر پلیول پوشش داده میشود یا از لایه های‌ پوشش بازرسی درجۀ حرارت قبل از این‌که بـه بسته ‌بندی ارسال شود، استفاده می گردد.

آدامس بادکنکی

آدامس های‌ امروزی از چه ماده ای ساخته شده اند؟
در طول سال های‌ مختلف تولید کنندگان سعی کردند کـه آدامس های‌ مختلف را تغییر دهند و موادی را در ان بـه کار بگیرند کـه تولیدشان آسان تر باشد. آدامس های‌ امروزی 4 ماده تشکیل دهنده اصلی دارند:

پایه یا بیس آدامس
شیرین کننده
طعم دهنده
رنگ خوراکی
پایه یا بیس آدامس خوراکی نیست. این ماده حلال اسـت کـه باعث می شود شـما هر چقدر کـه بخواهید آدامس را بجوید و ممکن اسـت کـه از مواد مصنوعی صنعتی یا طبیعی تهیه شود.

آدامس نعنایی

اکثر کشور ها در سراسر دنیا سعی می‌کنند کـه در آدامس های‌ مختلف، مواد متفاوتی را بـه کار بگیرند. برای آدامس از شیرین کننده استفاده میکنند شیرین کننده های‌ آدامس بـه سه نوع تقسیم بندی می شوند:

نوع اول شیرین کننده های‌ خوراکی هستند کـه از موادی مثل قند درست می شوند.
نوع دوم قند اسـت کـه شیرینی را تضمین می کند اما بدون کالری اسـت.
نوع سوم شیرین کننده های‌ خیلی قوی مانند آسپارتام هستند.
مواد صنعتی بدون کالری بوده و فقط شیرینی موجود در آدامس را ایجاد می‌کنند. سپس آدامس را تحت یک فرآیندی قرار می‌دهند کـه همه ی مواد ذوب شوند و با یک دیگر ترکیب شده و بعد بـه ان شکل خاصی داده ودر معرض ما قرار میدهند.