تخطى الى المحتوى

پروتئین بوقلمون بیشتر است یا مرغ؟

پروتئین بوقلمون بیشتر است یا مرغ؟
پروتئین جزء ضروری یک رژیم متعادل محسوب می شود. مرغ و بوقلمون از منابع مختلف قابل تهیه هستند و از محبوب ترین مواد غذایی سرشار از پروتئین محسوب می شوند. به گزارش هلث لاین، این مقاله ضمن بررسی محتوای پروتئین بوقلمون و مرغ در مورد اینکه کدام گزینه سالم تر است نیز بحث می کند. پروتئین موجود در گوشت سفید بیشتر گوشت سفید مرغ و بوقلمون از سینه ها و بال...

پروتئین جزء ضروری یک رژیم متعادل محسوب می شود. مرغ و بوقلمون از منابع مختلف قابل تهیه هستند و از محبوب ترین مواد غذایی سرشار از پروتئین محسوب می شوند. به گزارش هلث لاین، این مقاله ضمن بررسی محتوای پروتئین بوقلمون و مرغ در مورد اینکه کدام گزینه سالم تر است نیز بحث می کند.

پروتئین موجود در گوشت سفید

بیشتر گوشت سفید مرغ و بوقلمون از سینه ها و بال های آنها تهیه می شود. این رنگ در مقایسه با قسمت های تیره مرغ سفیدتر به نظر می رسد زیرا محتوای پروتئین میوگلوبین کمتری دارد. میوگلوبین اکسیژن را درون ماهیچه منتقل و ذخیره می کند و مسئول رنگ قهوه ای مایل به قرمز برش های تیره تر گوشت است.

گوشت سینه

گوشت سینه به دلیل داشتن پروتئین بالا و کالری کم یکی از پرطرفدارترین مواد غذایی در طیور به ویژه در بین علاقمندان به ورزش و رژیم غذایی است. در اینجا مقایسه محتوای پروتئین یک اونس معادل 28 گرم گوشت تفت داده شده سینه آورده شده است:

سینه مرغ: 9 گرم

سینه بوقلمون: 8 گرم

مرغ با یک گرم پروتئین بیشتر از بوقلمون در هر اونس یعنی 28 گرم گوشت پیشتاز است. با این حال، از نظر تغذیه این تفاوت ناچیز به نظر می رسد. هر یک از آنها می تواند پروتئین مناسبی برای یک وعده غذایی باشد.

گوشت بال

گوشت سفید بال مرغ و بوقلمون از نظر ارزش غذایی بسیار شبیه به گوشت سینه هستند. محتوای پروتئین به ویژه برای هر دو پرنده در مقایسه با گوشت سینه تقریبا یکسان است. هر دو گوشت بال مرغ و بوقلمون مقدار یکسانی پروتئین در هر اونس یعنی 28 گرم حدود 9 گرم (4 ، 5) را برای بدن تامین می کند.

پروتئین در گوشت تیره

اصطلاح “تیره” برای توصیف برش های گوشت با رنگ قهوه ای مایل به قرمز استفاده می شود. برش ها به دلیل غلظت بالای پروتئین میوگلوبین دارای این رنگدانه هستند. از آنجا که میوگلوبین به انتقال و ذخیره اکسیژن در سلول های ماهیچه ای کمک می کند، گوشت تیره به طور معمول در گروه های عضلانی فعال تری مانند ساق و ران مرغ و بوقلمون یافت می شود.

گوشت ساق

گوشت ساق مرغ و بوقلمون مقدار مساوی پروتئین در هر اونس یعنی 28 گرم حدود 8 گرم (6 ، 7) را برای بدن تامین می کند.

گوشت ران

گوشت ران مرغ و بوقلمون یک گرم پروتئین اضافی در مقایسه با مرغ (8 ، 9) برای بدن فراهم می کند:

ران مرغ: 7 گرم

ران بوقلمون: 8 گرم

اگرچه گوشت ران بوقلمون از نظر فنی منبع پروتئین بالاتری در این مقایسه است، اما یک گرم پروتئین در هر اونس یعنی 28 گرم بعید به نظر می رسد در کل تفاوت زیادی ایجاد کند. هر یک از این دو گزینه هنوز به عنوان منبع خوبی از پروتئین با کیفیت بالا شناخته می شود.

کدام سالم تر است؟

مرغ و بوقلمون پروتئین با کیفیت بالا را ارائه می دهند و می توانند جزء سالم رژیم متعادل باشند، اما به خاطر داشته باشید مصرف بیش از حد هر ماده غذایی منفرد از جمله گوشت می تواند پیامدهای منفی بر سلامتی داشته باشد. گنجاندن مقادیر متوسط ​​مرغ یا بوقلمون در رژیم غذایی می تواند راهی سالم برای تامین نیاز پروتئین باشد، اگرچه پروتئین تنها ماده مغذی بوقلمون و مرغ نیست.

هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه کدام گزینه بهترین نیازهای تغذیه ای شخصی و اهداف سلامتی را برآورده می کند، کل محتوای ارزش غذایی شامل کالری، چربی، ویتامین ها و مواد معدنی باید در کنار پروتئین مورد توجه قرار گیرد.

کالری و چربی

توجه به کالری و محتوای چربی مواد غذایی بسته به اهداف سلامتی ممکن است ضروری باشد. چربی جزء ضروری رژیم غذایی سالم محسوب می شود و طیور حاوی انواع مختلف چربی های سالم است. با این حال، چربی در مقایسه با پروتئین منبع متراکم تری از کالری است یعنی برش های گوشتی با چربی بیشتر در مقایسه با برش های کم چربی کالری بیشتری دارند.

به طور کلی، گوشت تیره در مرغ و بوقلمون چربی بیشتری نسبت به گوشت سفید دارد. این امر در مورد انواع دیگر طیور نیز صادق است. گوشت تیره مرغ کمی چربی و کالری بیشتری نسبت به گوشت تیره بوقلمون دارد. گوشت سفید این دو نوع طیور نیز همینطور است زیرا بوقلمون حاوی کالری کمتری نسبت به مرغ است.

علاوه بر این، لازم به ذکر است در مصرف مصرف پوست گوشت هر نوع طیور میزان چربی و کالری افزایش می یابد. هیچ یک از این موارد به این معنا نیست هر دو انتخاب لزوما بهتر از دیگری است، اما بسته به هدف خود از رژیم غذایی ارزش توجه دارد.

ویتامین ها و مواد معدنی

در حالی که تفاوت معنی داری در میزان ویتامین و مواد معدنی بین مرغ و بوقلمون وجود ندارد، ممکن است برخی از این مواد مغذی بین گوشت سفید و تیره به طور کلی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، سینه مرغ حاوی نیاسین و ویتامین B6 بیشتری نسبت به پای مرغ است، در حالی که پای مرغ دارای زینک به میزان قابل توجهی بیش از سینه مرغ است.

بنابراین در صورت تمایل برای افزایش مصرف زینک گوشت تیره می تواند گزینه بهتری باشد، در حالی که برای دریافت ویتامین B گوشت سفید گزینه مناسب تری محسوب می شود. هنگام در نظر گرفتن گزینه های رژیم غذایی مانند این، خوب است تصویر بزرگی در ذهن داشته باشید. مصرف طیف گسترده ای از مواد غذایی و برش های گوشتی بهترین راه برای اطمینان از دریافت مواد مغذی مورد نیاز است.

در پایان

هم بوقلمون و هم مرغ سرشار از پروتئین با کیفیت بالا هستند. پروتئین سینه مرغ کمی بیشتر از سینه بوقلمون است، اما پروتئین ران بوقلمون نسبت به ران مرغ کمتر است. سایر برش های گوشتی نیز مقدار مساوی پروتئین را برای بدن تامین می کنند. اینکه کدام نوع گزینه سالم تری محسوب می شود بستگی به اهداف بهداشتی و تغذیه شخصی دارد. هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا یک ماده غذایی در رژیم غذایی جای بگیرد یا خیر، همیشه بهتر است کل غذا از جمله برای مثال کالری و ویتامین ها نه فقط یک جزء مانند پروتئین در نظر گرفته شود. مصرف انواع مواد غذایی برای اطمینان از تامین کافی تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن به طور موثر از سلامت حمایت می کند. رعایت تعادل کلید حفظ سلامت است!

مترجم: الهه زارعی