شیرینی روح افزا، مقوی و ساده و دلپذیر
روح‌افزا نوعی شیرینی مخصوص شهرستان ساوه است که به شکل لوزی بریده می‌شود. این شیرینی در عین سادگی و مواد اولیه کم، بسیار مقوی و خوشمزه است.

مواد لازم


مغز بادام خام ۱ پیمانه
شکر ۲ پیمانه
آب نصف پیمانه
زعفران دم شده به میزان دلخواه


طرز تهیه


مرحله اول
روی بادام‌ها آب سرد بریزید و بگذارید یک الی دو ساعت بماند تا پوستش به راحتی جدا شود. بعد از آنکه پوست بادام‌ها را گرفتید حداقل ۲۴ ساعت آن‌ها را روی یک دستمال تمیز پهن کنید تا کاملا خشک شوند.

مرحله دوم
بادام‌های خشک شده را یک یا دو بار از چرخ گوشت رد کنید به طوری که بافت آن‌ها کمی انسجام پیدا کند، اما مراقب باشید به هیچ عنوان به روغن نیفتند.

مرحله سوم
بادام را کنار بگذارید و شهد شیرینی را آماده کنید. برای این منظور شکر و آب را مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید. ابتدا شعله را کم و مایع را مرتب هم بزنید تا شکر به‌طور کامل در آب حل شود. سپس شعله را زیاد کنید تا شهد جوش بزند و قوام بیاید.

بعد از آنکه شهد به قوام رسید شعله را خاموش کنید و مرتب آن را با یک قاشق چوبی هم بزنید تا سفید رنگ و شبیه فرنی شود. وقتی به این مرحله رسید شهد را به بادام‌های چرخ شده اضافه کنید. به اندازه دلخواه زعفران غلیظ آب کرده نیز بریزید و خمیر را مخلوط کنید.

ابتدا با قاشق و سپس با دست و خیلی آرام خمیر را ورز دهید تا به انسجام برسد. به خاطر شهد، خمیر حالت چسبندگی دارد که طبیعی است.

مرحله چهارم
پشت یک سینی بزرگ را سلفون بکشید و خمیر شیرینی روح افزا را به آرامی روی آن پهن کنید. روی خمیر پودر پسته بپاشید و با وردنه به قطر یک سانتی‌متر برسانید. با استفاده از یک خط‌کش و چاقوی تیز خمیر را به نوار‌های هم‌اندازه برش بزنید، سپس این نوار‌ها را نیز به شکل لوزی ببرید و در یک ظرف مناسب بچینید. شیرینی‌های آماده شده را در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.


نکات کلیدی برای تهیه شیرینی روح افزا‌


می‌توانید مقداری از آب را کم و به همان اندازه از گلاب استفاده کنید.
به اندازه کافی به بادام‌های پوست کنده زمان بدهید تا کاملا خشک شوند.‌
می‌توانید بخشی از خمیر را زعفران نزنید و شیرینی را دو رنگ تهیه کنید.