حلوای گل سرخ دسر خوش‌عطر تبریزی
حلوای گل سرخ یکی از انواع حلواهای خوشمزه و بسیار پرطرفدار ایرانی است که در شهرهای مختلف با دستورهای متنوعی تهیه می‌شود. این حلوای خوشمزه به دلیل استفاده از گلاب و پودر گل محمدی عطر و طعم فوق‌العاده مطبوعی دارد.
طرز تهیه حلوای گل سرخ ساده است و طعم متفاوت و جدیدی دارد. طعمی که مطمئنا همه آن را می‌پسندند. حلوا یکی از خوراکی‌های اصیل ما ایرانی‌هاست که تقریبا همه آن را دوست دارند. حلوا طعم لذیذی دارد و در عین سادگی بسیار هم مقوی است. چون داخلش آرد، گلاب، هل و … دارد. برای عصرهای پاییز یا حتی صبحانه می‌توانید حلوا درست کنید. در خیلی از مهمانی‌ها حلواهای مختلفی مثل حلوای نارگیلی، زعفرانی، حلوای کاکائویی و … به عنوان دسر سرو می‌شود.

مواد لازم

آرد نصف پیمانه پودر قند ۱/۳ پیمانه روغن و کره ۱/۳ پیمانه پودر گل سرخ ۱/۳ پیمانه گردو یا بادام پودر شده ۱/۳ پیمانه (اختیاری) گلاب ۱/۳ پیمانه هل نصف قاشق چای‌خوری

طرز تهیه حلوای گل سرخ

مرحله اول

ابتدا آرد را در تابه ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید. مرتب آرد را هم بزنید تا قسمت زیرین نسوزد. همین که بوی خامی آرد گرفته شود کافی است. در حلوای گل سرخ لازم نیست رنگ آرد تغییر کند. آرد تفت داده را از الک رد کنید. سپس دوباره به ماهی‌تابه برگردانید. در این مرحله روغن و کره را به آرد اضافه کنید و در حد مخلوط شدن تفت دهید. اگر مایل هستید از پودر بادام یا گردو استفاده کنید، باید در این مرحله اضافه شوند. آن‌ها را نیز حدود سه دقیقه تفت دهید. همین که دیگر بوی خامی ندهند کافی است.

مرحله دوم

وقتی که آرد و پودر بادام یا گردو به اندازه کافی تفت خوردند، تابه را از روی حرارت بردارید. یک مقدار خیلی کم که از حرارت افتاد گلاب را به آن اضافه کرده و هم‌زمان هم بزنید. اجازه ندهید آرد گلوله گلوله شود. باید به اندازه‌ای گلاب بریزید که حلوا جمع شود. یعنی حالتی خمیری به خود بگیرد. برای این منظور می‌توانید گلاب بیشتری استفاده کنید.

مرحله سوم

حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خمیر حلوا از حرارت بیفتد. گرمای آن باید در حدی باشد که با دست احساس شود. اما به هیچ عنوان داغ نباشد. وقتی به این دمای نرمال رسید، پودر قند، پودر گل سرخ و پودر هل را اضافه کرده و هم بزنید. مواد را داخل غذاساز یا مخلوط‌کن بریزید تا خمیری لطیف و منسجم به دست آید.

نکات کلیدی برای تهیه حلوای گل سرخ

بسته به نوع آرد ممکن است گلاب بیشتری مورد نیاز باشد. اگر از پودر گردو استفاده کنید، رنگ حلوا نسبت به پودر بادام تیره‌تر می‌شود. پودر گل سرخ باید آسیاب و الک شود. اگر وقتی آرد داغ است پودر قند را داخل آن بریزید خمیر خشک می‌شود. در صورت تمایل در مرحله پایانی می‌توانید مقداری رنگ خوراکی نیز اضافه کنید.

منبع : مجله دلتا