طرز تهیه خورش انار مسما خوشمزه به روش گیلانی با مرغ
پارسینه: خورش انار مسما یکی از انواع خورش های گیلانی است که با رسپی های بسیار متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش انار مسما در ادامه همراه باشید.

شیرین خورشت یا شیرین قاتق یکی از غذا های سنتی ایرانی است که بیشتر در گیلان تهیه می ‌شود که طرز تهیه آسانی دارد.

مواد لازم برای ۴ نفر
سینه یا ران مرغ ۴ تکه
پیاز ۱ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری
دانه انار ۱ پیمانه
رب انار ملس ۲ قاشق غذا خوری
بادمجان ۲ عدد
آب انار ۲ لیوان
زعفران دم کرده ½ فنجان
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه خورش انار مسما

مرحله اول

برای تهیه خورش انار مسما ابتدا مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه روی تکه های مرغ می پاشیم و آنها را کنار می گذاریم تا ادویه ها جذب گوشت مرغ شوند. در ادامه بادمجان ها را پوست می گیریم و به صورت ورقه ای خرد می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله مقداری نمک روی بادمجان ها می پاشیم و اجازه می دهیم ۲۰ دقیقه استراحت کنند تا تلخی شان به طور کامل گرفته شود. در ادامه بادمجان ها را آبکشی کرده و با یک دستمال تمیز خشک می کنیم.

مرحله سوم

حالا یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می کنیم. پس از اینکه روغن داغ شد، بادمجان ها را به تابه اضافه کرده و به صورت یکدست سرخ می کنیم، سپس از تابه خارج کرده و کنار می گذاریم.

مرحله چهارم

در این مرحله مجددا مقداری روغن به تابه اضافه می کنیم، سپس تکه های مرغ را درون تابه می چینیم و به طور کامل سرخ می کنیم. در ادامه تکه های مرغ سرخ شده را از تابه خارج کرده و کنار می گذاریم.

مرحله پنجم

در این مرحله پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می کنیم. در ادامه پیاز را به قابلمه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود.

مرحله ششم

حالا رب گوجه فرنگی را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به قابلمه اضافه کرده و چند دقیقه تفت می دهیم تا خامی رب گوجه فرنگی به طور کامل گرفته شود، سپس مرغ های سرخ شده را به قابلمه می افزاییم.

مرحله هفتم

در این مرحله آب انار را به قابلمه اضافه کرده و درب قابلمه را می گذاریم تا مرغ به مدت ۴۵ دقیقه با حرارت ملایم بپزد. در ۱۵ دقیقه پایانی پخت خورش، دانه های انار را به همراه رب انار به قابلمه اضافه کرده و مخلوط می کنیم.
مرحله هشتم

حالا زعفران دم کرده را به خورش اضافه کرده و اجازه می دهیم خورش به مدت ۱۵ دقیقه دیگر روی حرارت بماند تا به خوبی جا بیفتد. در نهایت خورش را به همراه بادمجان ها در ظرف مناسب می کشیم و به همراه برنج سرو می کنیم.

منبع: شیعه نیوز