طرز تهیه پوره هویج با شیرخشک یا شیر مادر برای نوزادان و کودکان
پوره هویج یکی از انواع پوره ها می باشد که بسیار ساده و خوشمزه ولی پرکاربرد است و بسته به نوع استفاده ای که از آن می خواهید کنید می توانید آن را برای کودک خود استفاده کنید یا می توانید در کنار غذاهای گریل شده و کبابی نیز قرار دهید.
دستور پخت پوره هویج

اما برای کودکان به چه صورت است از شش ماهگی به بالا از هفته دوم آن می توانید کم کم غذاهای کمکی به نوازد خود بدهید و البته در ابتدا باید با مقدار خیلی کم شروع کنید و یکی از این غذاها پوره هویج است که می توانید آن را آماده کنید و به نوازد خود بدهید چون هویج سرشار از بتاکاروتن است که برای تقویت حافظه و رشد کودک بسیار مناسب است و همچنین به دلیل داشتن ویتامین A برای بینایی و دید در شب بسیار مناسب است و در کل هویج سرشار از انواع ویتامین ها مانند کلسیم و نیاسین، آهن و مس و فسفر است درنتیجه یک پوره سالم و مقوی می تواند باشد. همچنین شما می توانید این پوره را تهیه کنید و در بشقاب سرو استیک های خود قرار دهید و یا می توانید به همراه سبزیجات دیگر استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه پوره هویج برای نوزاد و کودکان

هویج ۲ عدد کره یا روغن زیتون ۱/۲ ق مربا خوری شیر خشک یا شیر مادر ۱/۲ پیمانه
طرز تهیه پوره هویج با شیرخشک یا شیر مادر

مرحله اول: آماده سازی هویج

ابتدا هویج را پوست بگیرید دقت کنید ویتامین هویج زیر لایه پوست آن است پس خیلی نازک پوست هویج را بگیرید و خرد کنید حالا باید هویج را بخارپز کنید برای بخارپز کردن هویج می توانید از دستگاه استفاده کنید و یا می توانید داخل یک قابلمه کمی آب ریخته و یک سبد داخل آن قرار دهید به طوری که سبد با آب در ارتباط نباشد سپس هویج ها را داخل سبد قرار داده و درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا هویج ها نرم شوند.

مرحله دوم: تهیه پوره هویج برای نوزاد

بعد از بخارپز شدن داخل یک کاسه ریخته و با چنگال آن را له کنید و کمی کره یا روغن زیتون به همراه شیر مادر یا خشک اضافه کنید و هم بزنید تا پوره یکدست شود می توانید تمام مواد را در مخلوط کن بریزید یا می توانید با گوشت کوب برقی آن را بزنید تا له شود.

نکات کلیدی در تهیه پوره هویج
اگر می خواهید برای اولین بار پوره هویج را به کودک بدهید از صافی رد کنید تا غلظت آن کمتر از شیر مادر باشد و کاملا نرم باشد. اگر غذاساز یا مخلوط کن ندارید می توانید هویج ها را رنده یا با گوشت کوب یا پوره کن له کنید. قبل از استفاده از هر ماده غذایی حتما تست حساسیت بگیرید یعنی تا سه روز به اندازه یک قاشق چایی خوری بدید اگه واکنشی نشان نداد (کهیر، دونه زدن، اسهال، دلدرد، بی قراری و…) می توانید به برنامه غذایی آن اضافه کنید. می توانید پوره هویج را با کمی برنج نیم دانه پخته شده نیز مخلوط کنید. مقدار شیر خشک یا شیر مادر را باید کم کم به پوره اضافه کنید تا به غلظت دلخواه برسد. هویج ممکن است باعث یبوست شود پس حتما از کره یا روغن زیتون استفاده کنید. می توانید با ۱ عدد سیب زمینی پخته شده نیز این پوره را تهیه کنید.

منبع : پارسی دی