طرز تهیه خورش چغرتمه
خورشت چغرتمه یا چخرتمه یکی از غذاهای شناسنامه دار و قدیمی استان گیلان است که در مناطق مختلف این استان به روش های متفاوتی تهیه می ‌شود

طرز تهیه خورش پرتقال خوشمزه و مجلسی به روش شمالی

خورش پرتقال یکی از انواع خورش های اصیل ایرانی است که اصالت آن متعلق به شمال کشور می باشد
مواد لازم برای ۳ الی ۴ نفر
مرغ محلی ۳ الی ۴ تکه
پیاز درشت ۲ عدد
تخم مرغ ۳ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده به میزان لازم
لیمو ترش ۱ عدد
نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه خورش چغرتمه

مرحله اول

برای تهیه خورش چغرتمه در ابتدای کار، برای درست کردن خورشت بهتر است اول از یک ساعت قبل مرغ را مزه دار کنیم. برای این کار به مرغ نمک، فلفل سیاه و یک مقدار هم زردچوبه اضافه می کنیم. آب نصف لیمو ترش را روی مرغ می ریزیم.

مرحله دوم

سپس همه جای مرغ را به مواد آغشته می کنیم و به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار می ‌دهیم و می گذاریم تا مزه دار شود. بعد از یک ساعت که مرغ مزه دار شد، یک قابلمه برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود.

مرحله سوم

سپس مرغ ها را درون روغن، خیلی کم سرخ می کنیم. این طوری هم خوشمزه تر می شود و هم موقع پخت وا نمی رود. سپس یک پیاز را هم نصف می کنیم و به آن اضافه می کنیم و حدودا دو لیوان هم آب جوش می ریزیم و روی شعله ملایم حدود یک ساعت می گذاریم تا مرغ ها، بپزد.

مرحله چهارم

برای خورشت چغرتمه بهتر است که پیاز چیپسی درست کنیم. برای این کار، پیاز را در ابعاد مساوی به صورت خلالی خرد می کنیم و درون قابلمه که آب آن جوش آمده است می ریزیم تا یک جوش بخورد. تقریبا بعد از ۳۰ ثانیه از آب جوش خارج می‌کنیم و آبکش می کنیم.

مرحله پنجم

بعد مقداری آب سرد به آن اضافه می کنیم و روی یک پارچه تمیز پهن می کنیم تا آب آن کشیده شود و یک لایه پارچه هم روی آن می کشیم تا آلودگی محیط را به خود نگیرد. در تابه روغن می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا داغ شود.

مرحله ششم

پیاز را به آن اضافه می کنیم. صبر می‌کنیم تا پیاز طلایی شود بعد از حدود نیم ساعت که رنگ آن تغییر کرد، به آن زردچوبه اضافه می کنیم و دوباره زمان می‌دهیم تا پیاز چیپسی و ترد شود. تقریبا بعد از ۴۰ دقیقه حاضر می‌شود.

مرحله هفتم

خوب می رسیم به تخم مرغ خورشت چغرتمه، برای این که تخم مرغ طعم بهتری بگیرد و بوی نامطبوعی نداشته باشد، آن را درون یک کاسه می ریزیم. سپس زعفران را به آن اضافه می کنیم و با چنگال هم می زنیم تا یکدست شود.

مرحله هشتم

سپس نمک و فلفل سیاه و زردچوبه را به آن اضافه می کنیم. حالا مواد را هم می زنیم تا بافت تخم مرغ کاملا از هم باز شود. با اضافه کردن زعفران و ادویه ها و هم زدن تخم مرغ بوی ظهم نامطبوع به خورشت نمی دهد.

مرحله نهم

وقتی بافت تخم مرغ از هم باز شد، پیازی که درست کرده بودیم به آن اضافه می کنیم و مقداری که خودش را گرفت هم می زنیم تا تخم مرغ و پیاز به صورت تکه تکه در بیاید و به صورت یکدست درون خورش پخش شود، سپس با حرارت کم هم می زنیم.

مرحله دهم

در این مرحله، رب را در مقدار کمی روغن تفت می دهیم تا رنگ رب آزاد شود و طعم خیلی بهتری بگیرد و آن را کنار می گذاریم. حالا به سراغ مرغ می رویم. بعد از این که یک ساعت پخت، پیازی را که به مرغ اضافه کرده بودیم خارج می کنیم.

مرحله یازدهم

سپس از آب مرغ هم حدود یک لیوان باقی مانده است. بعد تخم مرغ و پیاز را که درست کرده ایم را به آن اضافه می کنیم. رب را هم اضافه کرده و با هم مخلوط می کنیم. در آخر، آب نصف لیمو ترش را به آن اضافه می‌کنیم و ده دقیقه دیگر که پخت، چغرتمه حاضر است.

منبع : چی شی