طرز تهیه اردک محلی
اردک شکم پر یکی از غذاهای محلی و اصیل ایرانی است که از سال‌های دور در استان مازندران و گیلان طبخ می شده است
مواد لازم برای ۲ نفر
اردک ۱ عدد
پیاز ۲ عدد
سیر چند حبه
سبزی ترش به مقدار لازم
گردو چرخ شده ۴ قاشق غذا خوری یا بیشتر
رب انار ۲ قاشق غذا خوری
شکر به میزان دلخواه
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه اردک محلی

مرحله اول

برای تهیه اردک شکم پر محلی در ابتدای کار، اردک را با یک عدد پیاز و چند حبه سیر درون یک قابلمه می ریزیم و روی آن را به مقدار کافی آب ریخته و سپس قابلمه را روی حرارت می گذاریم حدود ۲ ساعت بپزد.

مرحله دوم

در این زمان سبزی ترش که شامل گشنیز و جعفری و زولنگ و اناریجه و اوجی می باشد را آماده می کنیم. برای این کار، یکی از پیاز ها را شسته و پوست می کنیم. سپس به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله یک تابه برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. سپس پیاز را به آن اضافه کرد و تفت می دهیم. وقتی که پیاز سبک و طلایی شد، سبزی ترش خرد شده را به آن اضافه می کنیم و سرخ می کنیم.

مرحله چهارم

گردو چرخ شده و رب انار را به آن اضافه کرده و کمی شکر هم به آن اضافه می کنیم که طعم آن ملس شود. این غذا، ملس رو به ترش است. حالا یک تابه بزرگ برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود.

مرحله پنجم

اردک نیم پز شده را درون تابه، سرخ می کنیم و شکم آن را با سبزی پر می کنیم. در یک قابلمه نسبتا بزرگ، یک عدد پیاز دیگر را خرد کرده و سرخ می کنیم چند حبه سیر را رنده کرده به آن اضافه می کنیم و با هم سرخ می‌کنیم.

مرحله ششم

رب گوجه و رب انار را اضافه می کنیم و تفت می دهیم. آبی که اردک را داخل آن نیم پز کرده بودیم از صافی رد می کنیم و روی رب آماده کرده می ریزیم و مخلوط می کنیم تا سس یکدست شود. سپس اردک شکم پر شده را داخل آن می گذاریم.

مرحله هفتم

دراین مرحله شعله را کم می کنیم تا خوب پخته شود و جا بیفتد. اگر ملس دوست داریم،کمی شکر یا برگه زردآلو به آن اضافه می‌کنیم. تقریبا دو ساعت بعد آماده است و می توان با برنج و انواع ترشی و سالاد آن را سرو کرد.

منبع :ashpaz_zhr68