طرز تهیه آش ارده دزفولی سنتی و دلچسب با برنج و ماش و ارده
آش ارده یکی از انواع پلو ها می باشد که علی رغم نام آن آش نیست این غذا یکی از غذاهای اصیل دزفولی و شوشتر می باشد که بیشتر در فصل زمستان و پاییز تهیه می شود و فوق العاده خوشمزه و ساده می باشد.
دستور پخت آش ارده

اما در روزهای بارانی این غذا بیشتر تهیه می شود اما چرا این غذا بیشتر در فصل سرما تهیه می شود زیرا طبع گرمی دارد و برای روزهای سرد بسیار مفید است و بدن را گرم نگه می دارد. این غذا از برنح عنبر بو بیشتر تهیه می شود این برنج مخصوص جنوبی ها می باشد که فوق العاده عطر و بوی خاصی دارد و از ماش در تهیه آن نیز استفاده می شود. اما ارده چربی بالایی دارد ولی چربی خوب و بدن را از خستگی و کوفتگی دور می کند و ماش هم پروتئین بالایی دارد شما می توانید این غذای خوشمزه را تهیه کنید و با فرهنگ غذایی هر شهر آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه آش ارده دزفولی
برنج ۳ پیمانه ماش ۱ پیمانه ارده به مقدار لازم شیره خرما به مقدار لازم نمک به مقدار لازم

طرز تهیه آش ارده با برنج و ماش و ارده

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا قبل از شروع آشپزی ماش را پاک کنید و به همراه کمی آب خیس کنید و بعد برنج را نیز شسته و چند ساعتی خیس کنید تا راحتر نیز پخته شود برای تهیه این غذا بهتر است برنج عنبر بو استفاده کنید ولی اگر در دسترس نبود می توانید از برنج معطر استفاده کنید.

مرحله دوم: پخت برنج و ماش

در ادامه ماش را به همراه کمی آب داخل قابلمه ریخته و به آن آب اضافه کنید و بگذارید تا ماش پخته شود و در ادامه برنج را به همراه کمی روغن روی حرارت قرار دهید و ماش را به آن اضافه کنید و بگذارید تا آب برنج کشیده شود سپس به شکل کوه کنید و برنج و ماش را به صورت کته تهیه کنید.

مرحله سوم: افزودن ارده

وقتی برنج دم کشید آن را داخل یک دیس بریزید و کم کم ارده اضافه کنید و همان طور که برنج داغ است با دست ارده را به خورد برنج دهید تا مخلوط شود. به طور سنتی وقتی بخار از برنج خارج می شود باید این کار را انجام دهید. در ادامه شیره خرما را کنار این غذا قرار می دهند و ترجیحا غیر مستقیم در کنار برنج قرار می دهند و هر کس به ذائقه خودش آن را روی برنج خود می ریزد. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه آش ارده
در بعضی رسپی ها در این پلو از شکر یا خرما بجای شیره آن استفاده می کنند. این غذا حتما با سبزی خوردن به ویژه تربچه خورده می شود. به این غذا پلو درفولی نیز گفته می شود. در زبان دزفولی به شیره خرما سیلون نیز گفته می شود. آب برنج را به اندازه بریزید تا برنج شما شفته نشود.

منبع : پارسی دی