طرز تهیه تارت به با میوه و مربا به 3 روش در فر و بدون فر
تارت نوعی شیرینی محبوب و باسابقه است که به خاطر تنوع رنگ و طعمی که در تهیه این شیرینی می‌توان به کار برد، بسیار اشتها آور و محبوب است.
تارت‌ها با یک نان یا بهتر بگوییم خمیر خاص که به نان تارت یا خمیر پایه تارت معروفند، درست می‌شوند. در دستور پخت انواع تارت روی تارت هم با مواد مختلفی مثل انواع میوه یا مربا، خامه، پنیر خامه‌ای و … پر می‌شود.

طرز تهیه تارت به

مواد لازم برای تهیه خمیر تارت

آرد سفید: ۱۷۵ گرم کره: ۷۵ گرم آب: ۱ قاشق غذاخوری نمک: ۱/۴ قاشق چای‌‌خوری تخم‌مرغ زده شده: ۱ عدد آرد: برای پاشیدن روی سطح (کمی)

مواد لازم برای روی تارت به

میوه به: ۴ عدد متوسط لیمو ترش: ۱ عدد شکر: ۱ و ۳/۴ لیوان دسته دار فرانسوی دارچین: ۱ قاشق چای‌خوری

مراحل طرز تهیه تارت به

تارت به در اصل نوعی شیرینی است که در دسته پای‌ها هم قرار می‌گیرد. برای درست کردن خمیر تارت باید کمی صبر و حوصله به خرج دهید. برای روی تارت هم اگر عجله دارید از مربای به استفاده کنید. در غیر این صورت ما به شما یاد می‌دهیم که چطور با میوه به، روی تارت را پر و طعم‌دار کنید.

مرحله اول: آرد و کره را با هم مخلوط کنید

در اولین قدم از طرز تهیه تارت به، در یک کاسه کوچک، آب و نمک و تخم مرغ همزده را با هم ترکیب کنید و کنار بگذارید. آرد را دو بار الک کنید. کره را از یخچال بیرون بیاورید و به شکل مکعب‌های کوچک برش بزنید. آرد و کره را در غذاساز بریزید و به هم بزنید تا مخلوط شوند. حدود ۲۰ ثانیه آن‌ها را هم بزنید. کره‌ها باید به اندازه برنج نیم‌دانه شوند.

مرحله دوم: بقیه مواد خمیر را اضافه کنید

مخلوط تخم مرغ، نمک و آب را که آماده کرده بودید، به غذاساز اضافه کنید و ۳۰ ثانیه دیگر بزنید. مخلوط باید رنگ زرد ملایم داشته باشد. روی سطح را کمی آرد بپاشید و خمیر را فشار دهید و شروع به فرم دادن آن کنید. بعد از این که یک خمیر نرم و منسجم داشتید، آن را در یک نایلون بگذارید و به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال استراحت دهید. در این فاصله مواد روی تارت را آماده کنید.

مرحله سوم: مواد روی تارت را آماده کنید

در یک قابلمه متوسط تا بیش از نصف آن را آب بریزید و شکر را اضافه کنید. محلول را روی حرارت قرار دهید تا دانه‌های شکر ذوب شوند. پوست سبز یک لیمو ترش را در آن رنده کنید. آب لیموترش را هم اضافه کنید. پوست میوه‌های به را بگیرید. میوه‌ها را از وسط برش بزنید و دانه‌ها را خارج کنید. به را برش‌های نازک بزنید. وقتی آب و شکر جوشید، برش‌های نازک به را به قابلمه اضافه کنید.

مرحله چهارم: به و سس روی آن را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه تارت به، درب قابلمه را ببندید. بعد از حدود ۱۰ دقیقه، وقتی میوه‌ها کمی نرم شدند (ولی کاملا نباید بپزند)، آن‌ها را آبکش کنید. ۳/۴ لیوان باقی‌مانده شکر را در یک تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید. به اندازه نوک قاشق چای‌خوری نمک، به شکر اضافه کنید. صبر کنید که شکر حل شود و رنگ قهوه‌ای یا طلایی بگیرد. حالا به اندازه ۲ قاشق غذاخوری کره به مواد داخل تابه اضافه کنید.

مرحله پنجم: خمیر تارت را با وردنه باز کنید

خمیر تارت را که در یخچال گذاشته بودید، بیرون بیاورید. این خمیر پف نمی‌کند و بافت اسفنجی نمی‌گیرد ولی قرار دادن آن در یخچال باعث می‌شود منسجم‌تر شود. روی یک سطح را کمی آردپاشی کنید و خمیر را با وردنه باز کنید. از همه طرف، خمیر را باز کنید. ضخامت خمیر باید به حدود ۳ میلی‌متر برسد.

مرحله ششم: خمیر را در قالب قرار دهید و در فر بگذارید

قالب فر را به مدت ۳ دقیقه در فر قرار دهید. فر را روش و روی دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. خمیر به دست آمده را کف قالب قرار دهید. قالب نباید ارتفاع زیادی داشته باشد. قالب را با خمیر تارت بپوشانید و کف آن را با چنگال سوراخ‌هایی را ایجاد کنید. سپس آن را در فر قرار دهید و صبر کنید تا به مدت ۲۰ دقیقه خمیر بپزد و کمی طلایی شود.

مرحله هفتم: روی خمیر تارت را با برش‌های به بپوشانید

وقتی قالب را از فر بیرون آوردید و از دما افتاد، به را که نیم پز و آبکش کرده بودید، روی خمیر تارت بچینید. کل سطح تارت را به صورت مرتب، با لایه‌های میوه به بپوشانید. روی به‌ها را دارچین بپاشید. سپس روی آن سس بریزید. دوباره قالب را در فر قرار دهید و ۴۵ دقیقه تا یک ساعت صبر کنید که کاملا بپزند و طلایی شوند. سپس سینی فر را خارج کنید و بعد از سرد شدن، آن را سرو کنید.

نحوه قرار دادن تارت در قالب (روش دوم)

یک روش دیگر برای طرز تهیه تارت به این است که برش‌های نیم‌پز شده به را به همراه سس در قالب بریزید و روی آن را با خمیری که با وردنه باز کرده‌اید، بپوشانید. قسمت‌هایی از خمیر را که بیشتر از سایز قالب است برش بزنید تا به داخل قالب فرو ببرید. قالب را در فر قرار دهید. ۴۵ دقیقه بعد، وقتی تارت پخت، آن را از فر خارج و سرو کنید.

طرز تهیه تارت به یک نفره

در این روش باید از قالب‌های یک نفره کاپ کیک برای طرز تهیه تارت به استفاده کنید. کف قالب را با خمیر تارت بپوشانید و در فر بگذارید. بعد از ۱۵ دقیقه که خمیر پخت، روی خمیر را با مواد بپوشانید. دوباره تارت‌ها را به فر برگردانید و ۴۵ دقیقه بعد آن را سرو کنید.

طرز تهیه تارت به بدون فر

برای درست کردن تارت به، حتما نیاز به فر ندارید. در این روش مانند طرز تهیه تارت به در فر، خمیر تارت را درست کنید و در قالب قرار دهید. روی آن را با مواد تارت، پر کنید. یک قابلمه متوسط یا بزرگ را روی حرارت قرار دهید و یک پایه فلزی داخل آن بگذارید.

درب قابلمه را بگذارید و حدود ۱۰ دقیقه صبر کنبد تا فضای داخل قابلمه گرم شود. سپس قالب تارت به را که آماده کرده ‌بودید، در قابلمه و روی پایه فلزی قرار دهید.

دور درب قابلمه را دمکنی بپیچید و روی قابلمه بگذارید. به مدت ۱ ساعت صبر کنید تا تارت و خمیر آن کاملا بپزد. در ضمن به‌ خاطر این‌که خمیر تارت پف نمی‌کند، می‌توانید با خیال راحت درب قابلمه را بعد از ۴۵ دقیقه بردارید و اگر پخته بود، حرارت را خاموش کنید. بعد از پختن تارت، قالب را خارج کرده و تارت را سرو کنید.

طرز تهیه تارت به با مربا

یک روش آسان‌تر برای درست کردن تارت به، استفاده از مربای به برای پر کردن لایه روی تارت است. در این روش بعد از درست کردن خمیر تارت، آن‌ها را در قالب‌های یک نفره یا بزرگ بریزید و بپزید. بعد از خارج کردن قالب‌ها، آن‌ها را با مربای به یا سایر انواع مربا به دلخواه خود، پر کنید.

مزیت طرز تهیه انواع تارت با مربا

*در روش طرز تهیه تارت مربایی، نیاز به صرف زمان زیادی وجود ندارد و به راحتی می‌توانید بعد از درست کردن خمیر تارت و پختن آن در فر، روی تارت‌ها را با انواع مربا، پر کنید. حتی می‌توانید از میکس مرباهای مختلف استفاده کنید و همزمان چند طعم هیجان‌انگیز را بچشید.

*مزیت دیگر استفاده از مربا برای طرز تهیه اتواع تارت، این است که با استفاده از مربا می‌توانید طعم میوه‌های دیگر فصل‌‌ها را هم بچشید. مثلا در زمستان می‌توانید از با پر کردن تارت با مرباهای تابستانی، مثل مربای آلبالو، از طعم تارت میوه‌های تابستانی لذت ببرید.

*تارت‌های مربایی معمولا با مربای به، مربا و مارمالاد انجیر، مربای آلبالو و مربای توت‌فرنگی درست می‌شوند، البته می‌توانید از بقیه طعم‌‌ها هم استفاده کنید.

منبع : کوروش