طرز تهیه محبوب‌ترین پلو رنگینی از کشور ترکیه
پلوهای ترکی همچون کباب‌ترکی از لذیذترین غذاهای معروف در دنیا هستند. از نکات مهم در پخت پلو ترکی استفاده از ماهیتابه برای پخت این غذا است.
پلو ترکی یکی از انواع پلو‌‌ها‌ است که در کشور ترکیه‌ تهیه می‌شود. این پلو، بسیار خوشمزه و ساده است و از گوشت در آن استفاده‌ می‌شود. شما‌ می‌توانید این پلوی خوشمزه را با گوشت بوقلمون یا مرغ یا گوشت شترمرغ تهیه کنید. این پلو را‌ می‌توانید برای ناهار یا شام آماده و به منظور تنوع در غذاهای خود آن را درست کنید. پلو ترکی بسیار ساده و رنگارنگ است و ظاهر جذابی دارد.‌

مواد لازم

گوشت خورشتی ۲۵۰ گرم برنج ۲ پیمانه پیاز ۳ عدد جعفری ساطوری‌شده ۴ قاشق غذاخوری زعفران به مقدار لازم چوب دارچین ۱ عدد نمک، فلفل سیاه، پودر پاپریکا و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه پلو ترکی

مرحله اول

دو عدد از پیازها را پوست بگیرید و خلالی کنید. سپس داخل یک قابلمه یا زودپز بریزید و ابتدا بدون افزودن روغن کمی تفت دهید تا آب پیاز کشیده شود. سپس کمی روغن و زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید تا پیازها طلایی و از سبکی و خامی خارج شوند. بعد گوشت را اضافه کنید.

مرحله دوم

در ادامه گوشت را به همراه ادویه‌‌ها خوب سرخ کنید تا گوشت تغییر رنگ دهد. هر چقدر گوشت با پیاز بیشتر تفت بخورد زودتر پخته‌ می‌شود و طعم بسیار بهتری خواهد داشت. بعد یک پیمانه آب جوش را به همراه یک تکه چوب دارچین اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا گوشت بپزد و روغن پس دهد. از ابتدا کمی آب اضافه کنید تا گوشت با حرارت کم، خوب مغز پخت شود.

مرحله سوم

در ادامه برنج را که از چند ساعت قبل خیس کردید روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. برنج را آبکش کنید و کف قابلمه ته‌دیگ مناسب را قرار دهید و برنج را دم بگذارید. در ادامه نمک گوشت را تنظیم کنید و در انتها کمی زعفران دم‌کرده به گوشت‌‌ها بزنید و چوب دارچین را خارج کنید.

جعفری ساطوری را به همراه یکی دیگر از پیازهای باقی‌مانده که نگینی کردید مخلوط کنید. حالا برای سرو این غذا برنج را کمی زعفرانی نمایید و گوشت را روی برنج ریخته و جعفری و پیاز را نیز اضافه کنید. به همین راحتی پلو ترکی ما آماده می‌شود.

منبع : پارسی دی