خواص و تفاوت بین شکر قهوه ای و شکر سفید
خواص و تفاوت بین شکر قهوه ای و شکر سفید شکر ماده شیرین سفید و قهوه ای که می توان این ماده را یکی از اصلی ترین چاشنی های شیرینی و طعم دهنده های خوراکی به حساب می آید. شکر سفید و شکر قهوه ای چه خواصی دارند و چه تفاوت هایی با هم دارند. شکر سفید...

خواص و تفاوت بین شکر قهوه ای و شکر سفید

شکر ماده شیرین سفید و قهوه ای که می توان این ماده را یکی از اصلی ترین چاشنی های شیرینی و طعم دهنده های خوراکی به حساب می آید.
شکر سفید و شکر قهوه ای چه خواصی دارند و چه تفاوت هایی با هم دارند. شکر سفید و قهوه ای هر دو از چغندر یا نیشکر گرفته می شوند و کاملا شبیه هم هستند.

تفاوت آنها تنها در وجود ملاس است که مسئول رنگ تیره شکر بوده و ارزش غذایی شکر را کمی افزایش می دهد. شکر قهوه ای نسبت به شکر سفید، کمی کلسیم، آهن و پتاسیم و منیزیم بیشتر داشته و کالری کمتری اما این تفاوت ها بسیار ناچیز است.

اینکه شکر سفید را انتخاب کنید یا قهوه ای، به علاقه و ذائقه شما بستگی دارد، زیرا این دو نوع شکر از نظر تغذیه ای مشابه هستند و تفاوت آنها، در رنگشان است.

اگرچه شکر قهوه ای حاوی مواد معدنی بیشتری نسبت به شکر سفید است، اما مقادیر این مواد معدنی به قدری اندک هستند که هیچ فایده ای برای سلامتی ندارد.

نکته مهم این است که قند (به هر شکل آن) عامل مهمی در بروز بیماری های چاقی و علت اصلی برخی بیماری ها از جمله دیابت نوع دو و بیماری های قلبی است و همیشه باید در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت کرد.

خواص شکر قهوه ای

۱. کاربرد در صنایع آرایشی و بهداشتی

به علت آن که شکر قهوه‌ای باعث نرمی و از بین بردن سلول‌های مرده از روی پوست می‌شود، از این ماده در ترکیبات برخی لوازم آرایشی معتبر استفاده می‌کنند. همچنین این شکر باعث کاهش ورم پوست و مراقبت از آن در برابر آلودگی و رادیکال‌های آزاد نیز می‌شود.

۲. پیشگیری از چاقی

یکی از مهمترین خواص شکر قهوه‌ای را می‌توان در پیشگیری از چاقی مرتبط با صرف قند‌های صنعتی خلاصه کرد. جایگزین کردن این شکر با دیگر شیرینی‌ها، به دلیل کم بودن میزان کالری و بیشتر بودن میزان آب در آن از بروز چاقی جلوگیری به عمل می‌آورد.

۳. بهبود سرماخوردگی

از محلول این شکر با مقداری زنجبیل در آب می‌توان برای بهبود علائم سرماخوردگی استفاده کرد.

۴. کاهش انقباضات عضله‌ای

پتاسیم ماده‌ای است که سبب کاهش انقباضات عضله‌ها می‌شود. این ماده در ملاس شکر قهوه‌ای به وفور یافت می‌شود و مصرف آن موجب از بین رفتن گرفتگی و انقباضات در عضلات به ویژه انقباضات رحم، خواهد شد.

۵. تامین انرژی مورد نیاز

از شکر قهوه‌ای می‌توان برای تامین انرژی بدن برای مدت کوتاه استفاده کرد.

۶. مفید برای زنان زایمان کرده

یکی دیگر از خواص شکر قهوه ای کمک به زنانی است که به تازگی زایمان کرده اند. شکر قهوه‌ای به دلیل ترکیبات ویژه‌ای که دارد، روند بهبودی را برای زنانی که تازه زایمان کرده اند، تسریع می‌کند.

۷. کمک به درمان یبوست

این شکر در عملکرد دستگاه گوارش تأثیر مثبتی دارد؛ و برای درمان و کاهش علائم یبوست می‌توان از آن استفاده کرد.

۸. ضد پوکی استخوان

برخی از کارشناسان تغذیه بر این باورند که مصرف به اندازه به دلیل وجود مواد معدنی غنی در این شکر، این ماده غذایی برای پیشگیری از پوکی استخوان مناسب است.

چرا که این شکر در مقایسه با شکر سفید ۸۴ برابر کلسیم، ۶۶ برابر پتاسیم، ۹ برابر منیزیم و 21 برابر فسفر دارد. خواص شکر قهوه ای زمانی خود را نشان می‌دهند، که مصرف این ماده به صورت ایمن صورت گیرد.

شکر سفید با داشتن کالری بیشتر در امر چاقی کمتر توصیه می شود و به دلیل ساختار متفاوت شیمیایی آن دارای خواص زیادی نیست. و توصیه گروه پزشکی مجله نازوب این است که سعی کنید به طور کامل شکر قهوه ای را در سبد تغذیه ای خودتان قرار دهید.

با آرزوی سلامتی و تندرستی برای شما کاربران عزیز سایت نازوب/

مطالب پیشنهادی

نیشکر چه خواصی دارد

مضرات قند و شکر

شکرهای مخفی برای رژیم را بشناسید