سرکه سیب چیست؟ (خواص سرکه سیب برای لاغری، سلامت و زیبایی پوست و مو)
خواص سرکه سیب یکی از مواردی است که به خصوص به طور روز افزون در طب سنتی برای درمان خیلی نوشته سرکه سیب چیست؟ (خواص سرکه سیب برای لاغری، سلامت و زیبایی پوست و مو) (https://redmag.ir/%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%b5-%d8%b3%d8%b1%da%a9%d9%87-%d8%b3%db%8c%d8%a8/) اولین بار در مجله قرمز (https://redmag.ir). پدیدار شد.

خواص سرکه سیب یکی از مواردی است که به خصوص به طور روز افزون در طب سنتی برای درمان خیلی از بیماری‌ها مورد توجه و استفاده قرار می‌گیرد. مزایای مصرف سرکه سیب برای سلامت انسان عبارت‌اند از: توانایی تنظیم قند خون، کمک به بهبود فرایند کاهش وزن، بهبود سلامت روده، پایین آمدن سطوح کلسترول بدن، کمک به سم زدایی و افزایش سلامت پوست.

همچنین سرکه سیب سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و از ابتلای به فشار خون بالا، بیماری آرتریت، اسهال، افسردگی، آسم و سرطان جلوگیری می‌کند. در این مقاله سعی خواهیم کرد که ضمن معرفی سرکه سیب به بررسی خواص مختلف این ماده غذایی مفید بپردازیم.

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب از سیب رسیده، تازه، از طریق تخمیر و از طریق یک روند دقیق برای تولید سرکه به دست می‌آید.

در مرحله اول، سیب‌های خرد شده در معرض مخمر قرار می‌گیرند تا فرایند القاء الکل شروع شوند و قندها به الکل تبدیل شوند. در مرحله دوم، باکتری‌ها به محلول الکلی اضافه می‌شوند که بیشتر الکل را جذب کرده و به اسید استیک تبدیل کنند.

حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، بقراط (هیپو کریت)، پدر علم پزشکی، سرکه سیب را به عنوان یک محصول درمانی برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار داد.

سرکه سیب از آن زمان از یک درمان محلی به یک داروی معتبر مدرن پیشرفت کرده است. اگر شما می‌توانید طعم ترش سرکه سیب را تحمل کنید، این ماده غذایی یک درمان طبیعی است که بدن را از ابتلای به عوارض مختلف محافظت می‌کند.

حقایق تغذیه‌ای خواص سرکه سیب

سرکه سیب تنها ۳ حاوی کالری در هر قاشق غذاخوری (۱۵ گرم) و عمدتاً بدون کربوهیدرات است. این ماده غذایی حاوی مقادیر کمی از موا معدنی چون پتاسیم، منیزیم، فسفر و کلسیم است. سرکه سیب به مانند آب سیب ممکن است شامل پکتین، ویتامین B1، B2 و B6 و همچنین ویتامین‌های محلول در آبی مثل بیوتین، اسید فولیک، نیاسین، پانتوتنیک اسید و ویتامین C است.

اسید استیک اسید اصلی است که استفاده از آن فرد مصرف کننده را شامل مزایای سلامت جسمانی آن مانند شامل کاهش وزن می‌کند. اسید آمینه در این سرکه یک ضد عفونی کننده و آنتی بیوتیک مؤثر است، در حالی که محتوای اسید استیک در سرکه می‌تواند در درمان عفونت‌های قارچی و باکتریایی مختلف کمک کند.

سرکه سیب دارای کلنی از باکتری است که به عنوان “مادر” نامیده می‌شود که دارای ظاهری شبیه به تار عنکبوت است. این باکتری دوست‌داشتنی به صورت خوراکی است و اغلب به عنوان بخشی از مواد مغذی سرکه سیب شناخته می‌شود.

خواص سرکه سیب برای سلامتی انسان

مزایای چشمگیر استفاده از سیب سرکه برای بهبود سلامت عبارت‌اند از:

کنترل سطوح قند خون

فیبر غذایی موجود در سرکه سیب برای حفظ سطح قند خون مناسب، بسیار مناسب است. بر اساس یک گزارش تحقیقاتی منتشر شده توسط انجمن دیابت آمریکا، مصرف دو قاشق غذاخوری سرکه سیب قبل از خواب می‌تواند سطح قند خون ناشتا را کاهش دهد.

همچنین ثابت شده است که سرکه سیب به طور قابل توجهی باعث بهبود حساسیت به انسولین در کسانی که با مقاومت به انسولین یا دیابت نوع ۲ روبرو شده‌اند، می‌شود.

کاهش وزن

سرکه سیب یک درمان عالی برای از دست دادن وزن به مقدار زیاد است. مصرف این ماده غذایی باعث می‌شود بدن تمام کالری‌های ناخواسته را بسوزاند و متابولیسم بدن در بهترین حالت کار کند. این امر باعث کنترل اشتها و سوزاندن چربی در بدن می‌شود.

بر اساس یک تحقیق انجام‌شده، اسید استیک که جزء اصلی آن است، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، زیرا چربی بدن را مورد هدف قرار می‌دهد.

کنترل سطوح کلسترول

سرکه حاوی اسید استیک همراه با اسید کلروژنیک است که در کاهش LDL که همان فرم بد کلسترول است و افزایش سطح HDL که فرم مطلوب کلسترول است، مؤثر است، در نتیجه باعث محافظت از سیستم قلبی و عروقی در فرد مصرف کننده می‌شود.

خواص سرکه سیب برای مراقبت از پوست

هم‌سطح کردن سطوح pH بدن شما ضروری است تا پوست شما سالم نگه داشته شود و خواص سرکه سیب می‌تواند برای پوست شما شگفت انگیز باشد زیرا دارای سطح بالایی از قلیا است. سطح pH سرکه سیب شبیه سطح pH اسید محافظ پوست است.

شستشو با سرکه سیب می‌تواند به تسریع درخشندگی پوست کمک کند، انعطاف پذیری حفره‌های پوستی را کاهش می‌دهد، پوست شما را از ایجاد روغن و داشتن حالتی بیش از حد چرب و یا خشک مصون نگه می‌گذارد و گردش خون و مواد مغذی را بهبود می‌بخشد.

یک قاشق غذا خوری سیب سرکه را با دو فنجان آب مخلوط کنید. توپ پنبه‌ای را با سرکه سیب خیس کنید و از آن برای پاک کردن و خشک کردن صورت خود استفاده کنید. این کار همچنین به پوست کمک می‌کند تا باکتری‌ها را از بین ببرد و سلول‌های مرده پوست را تخلیه کند.

مراقبت از مو با سرکه سیب

این نوع سرکه در کنترل شوره سر و تعادل سطح PH پوست سر مفید است. شما همچنین می‌توانید ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری سرکه را به طور مستقیم به پوست سر بمالید و پس از ۵ دقیقه آن را بشویید. در هنگام استفاده از این سرکه از تماس آن با چشم جلوگیری کنید تا باعث تحریک نشوید.

سرکه سیب و متابولیسم

این ماده غذایی نقش مهمی در سرعت بخشیدن به متابولیسم بدن دارد. هنگامی‌که سرکه سیب رقیق شده با یک وعده غذایی با کربوهیدرات بالا مصرف می‌شود، باعث افزایش احساس سیری و در نتیجه باعث کمک به کاهش وزن با جلوگیری از پرخوری ( overeating ) می‌شود.

سرکه سیب و فشارخون

اسید استیک که جزء اصلی سرکه است، فشارخون را کاهش می‌دهد، بر اساس یک مطالعه که انجام گرفت، مصرف این ماده غذایی اثر محافظتی بر روی سلامتی انسان بود.

سم‌زدایی با مصرف سرکه سیب

خواص سرکه سیب به بدن کمک می‌کند که سطح pH قلیایی سالم را حفظ کند و اسیدی شدن و اثرات نامطبوع آن بر روی بدن را کند می‌کند. همچنین در طول فرآیند اکسیداسیون، خون را پاک می‌کند.

بیماری آرتریت

بیماری آرتریت و التهاب مفاصل ناشی از انباشت زباله‌های سمی در بدن است. سرکه سیب طبیعی می‌تواند درد در مفاصل را کاهش دهد و همچنین پیشرفت‌های خطرناک بیماری آرتریت را مهار می‌کند.

درمان اسهال با سرکه سیب

محتوای پکتین در سرکه کمک می‌کند تا فرد علائم اسهال را با تشکیل فیبرهای جامد مهار کند. پکتین همچنین یک پوشش محافظ برای تسکین پوشش روده بزرگ را تشکیل می‌دهد.

برخی می‌گویند این تونیک معجزه‌آسا می‌تواند بلافاصله بعد از بیست دقیقه اثر خود را اعمال کند؛ بنابراین، ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب که در ۸ اونس آب گرم، رقیق شده است، به صورت سه بار در روز یک درمان پیشنهاد شده است.

اثر ضدافسردگی سرکه سیب

متخصصین پزشکی معتقدند که «سندرم‌های افسردگی» ممکن است با فرایندهای فیزیکی بیشتر از حالت روحی در ارتباط باشد. سرکه سیب سرکه تواند با مبارزه با حالت مالیخولیا با استفاده از سم‌زدایی و پاک‌سازی کبد کمک کند.

مراقبت از حیوان خانگی

خواص سرکه سیب از نظر نگهداری حیوانات و حیوانات خانگی مفید است. در مورد مراقبت از گربه، سرکه را می‌توان برای پاک‌سازی بستر این حیوان خانگی استفاده کرد. سرکه را با آب رقیق کنید و از آن برای شستن حیوان خانگی خود استفاده کنید. این امر می‌تواند به کنترل عفونت‌های مختلف در حیوان خانگی کمک کند و به عنوان یک راه برای دفع حشرات و کنه‌ها نیز به کار رود.

آسم

بسیاری از افرادی که از آسم مزمن استفاده می‌کنند، با مصرف و استفاده از خواص سرکه سیب یا با استفاده از پدهای خیس شده سرکه به داخل ناحیه مچ دست خود، می‌توانند تسکین بیابند.

سرطان

این تونیک مفید ممکن است در خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد که باعث ایجاد و رشد سرطان می‌شوند، کمک کند.

محتوای بتا کاروتن این ماده غذایی به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و به طور مؤثری رادیکال‌های آزاد تشکیل شده از طریق اکسیداسیون را خنثی می‌کند. رادیکال‌های آزاد بدن، موادی مضر هستند که می‌توانند باعث آسیب جدی به سلول‌های خونی شوند.

روش‌های استفاده از سرکه سیب

تونیک بهداشتی : یک قاشق غذاخوری سرکه سیب (ACV) به یک لیوان آب گرم اضافه می‌شود و به عنوان یک تونیک مصرف می‌شود و به حرکات منظم روده کمک می‌کند و رفلکس معده را درمان می‌کند. همچنین آلرژی فصلی را در کنترل می‌کند، گلودرد را آرام می‌کند و باعث تسکین علائم سرماخوردگی می‌شود. پاک‌کننده پوست: شما می‌توانید از خواص سرکه سیب برای مدیریت چربی پوست، آکنه صورت و زخم‌های آکنه استفاده کنید. همچنین این ماده غذایی را می‌توان با چای سبز مخلوط کرده و از آن به عنوان یک تونر صورت استفاده کرد. همچنین این ماده می‌تواند با چای سبز و عسل به عنوان ماسک صورت برای مبارزه با آکنه، ترکیب و استفاده شود. تردکننده گوشت: سرکه سیب را می‌توان در سس سالاد استفاده کرد و همچنین گوشت را با آن ترد کرد. همچنین می‌توانید از آن برای طعم دهی به سبزی‌های پخته شده استفاده کرد. تمیز کردن خانه: شما می‌توانید سرکه را با آب رقیق کنید و آن را به عنوان یک تمیزکننده طبیعی یا ضدعفونی کننده در خانه خود استفاده کنید. آفتاب سوختگی را تسکین می‌دهد: شما می‌توانید یک قاشق غذا خوری سرکه را به لوسیون حمام خود اضافه کنید تا از آفتاب سوختگی تسکین یابید. محصول سفیدکننده دندان: خواص سرکه سیب یک درمان عالی برای حذف لکه‌های دندان است. برای لکه‌های کدر، سرکه سیب را می‌توان به طور مستقیم بر روی دندان‌های خود استفاده کنید. البته توصیه می‌شود این کار را اغلب انجام ندهید زیرا می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد. برای یک اقدام کمتر ساینده، ۱ قاشق چای‌خوری سرکه سیب را با یک فنجان آب مخلوط کنید و سپس آن را در دهان خود بکشید. درمان زگیل‌ها: توپ پنبه‌ای را در سرکه فرو بریزید و آن را به طور مستقیم بر روی زگیل بمالید و آن را با یک باند بپوشانید. شما می‌توانید این عمل چند بار تکرار کنید. زگیل در نهایت می‌افتد. درمان بثورات: پتاسیم، در سرکه سیب می‌تواند برای درمان بثورات از طریق سم‌زدایی سم استفاده شود تا به التهاب و کاهش خارش کمک کند.

مقدار توصیه‌شده مصرفی سرکه سیب در روز

دوز تجویز روتینی از سرکه سیب که باید در یک روز برای به دست آوردن مزایای سلامتی خود استفاده کنید، وجود ندارد. با این حال، این ماده غذایی بسیار اسیدی است و عنصر اصلی آن، اسید استیک، می‌تواند وقتی در مقادیر بالا مصرف شود، به بدن لطمه بزند.

برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی ناشی از مصرف سرکه سیب، بهتر است مصرف آن را به ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب رقیق شده در ۸ اونس آب به صورت سه بار در روز محدود کنید.

انواع سرکه سیب

دو نوع محبوب سرکه سیب عبارت‌اند از:

سرکه سیب ارگانیک: از سیب‌هایی ساخته شده است که به طور طبیعی بدون حرارت قابل تخمیر هستند. برخلاف انواع تجاری، انواع ارگانیک پردازش و یا تصفیه نشده است. این سرکه دارای ظاهر ابری است زیرا حاوی “مادر” سرکه است. این نوع سرکه سیب غیر پاستوریزه، خام و یا نوشیدنی نامیده می‌شود. سرکه سیب صنعتی: این سرکه از طریق یک فرآیند پاستوریزاسیون انجام می‌شود که سرکه در آن گرم و فیلتر می‌شود و در این فرایند رسوبات حذف می‌شود. این نوع سرکه نیز دارای ظاهر روشن و آجری است چون “مادر” از سرکه حذف شده است.
توجه: با توجه به مزایای بهداشتی، بهترین نوع برای خرید، سرکه سیب ارگانیک و بدون فیلتر، حاوی باکتری مادر است. این انواع سرکه در سوپر مارکت و همچنین مراکز فروش آنلاین نیز موجود است.

اثرات جانبی ناشی از مصرف سرکه سیب

سیب سرکه نسبتاً برای مصرف توسط همه ایمن است. با این حال، اگر شما آن را بیش از حد مصرف کنید، می‌تواند موارد زیر را در شما ایجاد کند:

فرسایش مینای دندان: سرکه سیب به علت محتوای اسیدی آن می‌تواند در طول زمان مینای دندان‌ها را از بین ببرد. سوزش گلو: مصرف این ماده غذایی همچنین می‌تواند باعث سوختگی مری شود. بچه‌ها نباید ACV رقیق نشده را مصرف کنند زیرا در آنها باعث ایجاد احساس سوزش در گلو می‌شود. هیپوگلیسمی: خواص سرکه سیب می‌تواند سطوح قند خون را کاهش دهد، بنابراین ممکن است لازم باشد داروهای مصرفی برای درمان بیماری دیابت خود را برای جلوگیری از علائم هیپوگلیسمی با مصرف این ماده غذایی تطبیق دهید. پایین آمدن سطوح پتاسیم در بدن: در صورت وجود مصرف بیش از حد، این ماده غذایی می‌تواند باعث کاهش پتاسیم خون و از دست دادن استخوان شود. با گذشت زمان، آن را نیز این امر می‌تواند به بروز پوکی استخوان در فرد کمک کند.

منبع مقاله :organic facts
این مقاله به طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه شده است.