شیرینی سوئدی، ساده و خوش‌پخت مخصوص نوروز
شیرینی سوئدی همان‌طور که از نام آن پیداست برای کشور سوئد است و امروزه بین ایرانی‌ها بسیار محبوب و پرطرفدار شده است.

شیرینی سوئدی یکی از خوشمزه ترین شیرینی‌ها است که می‌توانید در دو طعم شکلاتی و ساده آن را تهیه کنید. این شیرینی خوشمزه با مغز گردو یا فندق فوق‌العاده نرم و لطیف است و می‌توانید به سادگی در عید نوروز در کنار دیگر شیرینی‌ها آن را تهیه کنید. این شیرینی بسیار راحت و ساده است و با چند قلم مواد تهیه می‌شود.

مواد لازم برای طرز تهیه شیرینی سوئدی

آرد سفید ۲۵۰ گرم معادل ۱ و ۲/۳ پیمانه پودر قند ۱۲۵ گرم معادل ۱ پیمانه روغن قنادی ۱۲۵ گرم پودر کاکائو ۱ قاشق غذاخوری پودر هل ۱/۲ قاشق چای‌خوری وانیل ۱/۲ قاشق چای‌خوری بیکینگ‌پودر ۱/۲ قاشق چای‌خوری فندق به مقدار لازم

طرز تهیه

مرحله اول

ابتدا تمام مواد لازم را در دمای محیط قرار دهید تا هم‌دما شوند. برای تهیه این شیرینی نیاز به روغن قنادی دارید که می‌توانید از لوازم قنادی تهیه و یا خودتان در منزل روغن صاف تهیه کنید. دقت کنید برای تیره‌تر شدن این شیرینی می‌توانید پودر کاکائو را تا ۲ قاشق بریزید.

مرحله دوم

روغن و پودرقند را در یک کاسه بریزید و با همزن برقی شروع به هم زدن کنید. روغن قنادی کمی سفت است و بهتر است در دمای محیط باشد و بعد از اینکه نرم شد با همزن برقی بزنید تا پوک و نرم شوند و کمی تغییر رنگ دهند. آرد و بیکینگ‌پودر را با هم مخلوط و سه بار الک کنید تا سبک شود.

مرحله سوم

در ادامه مخلوط آرد را اضافه کنید و با همزن بزنید تا کم‌کم یک خمیر نرم و لطیف و بدون ترک به‌دست بیاید و اصلا نباید به دست بچسبد. مواد را به دو قسمت تقسیم کنید. به یکی هل بزنید و به دیگری وانیل و پودر کاکائو و مواد را مخلوط کنید. شما می‌توانید کل مواد را کاکائویی درست کنید.

مرحله چهارم

حالا از مواد به اندازه کوچکی بردارید و کف دست پهن کنید و داخل آن فندق یا گردو قرار دهید و بعد به شکل گرد در بیاورید و روی سینی فر بگذارید. سینی فر را از فر از قبل گرم‌شده به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بگذارید تا بپزد. برای تست پخت شیرینی باید به‌طور کامل روی سینی حرکت کند. حالا روی آن شکلات ذوب‌شده بزنید و تزئین کنید.

نکات طرز تهیه شیرینی سوئدی

باید آرد را کم‌کم اضافه کنید زیرا آب‌خور آردها متفاوت است و ممکن است کمی کمتر استفاده شود. می‌توانید از کره یا روغن صاف خانگی نیز استفاده کنید ولی روغن صاف قنادی طعم بهتر و تردی به آن می‌دهد. برای پخت در فر برقی و توستر ۲۰ درجه کمتر تنظیم کنید.

منبع: دلتا