طرز تهیه آش شوربا با لپه و ماش و گوشت قلقلی
طرز تهیه آش شوربا با لپه و ماش و گوشت قلقلی خوشمزه و لعابدار به روش اصیل یزدی

مواد لازم برای تهیه آش شوربا یزدی

برنج نیم دون ایرانی ۱ لیوان ماش ۱/۲ لیوان اسفناج خرد شده ۱ لیوان ( اگر در دسترس تبود سبزی آش) لپه ۱/۲ لیوان آب قلم یا استاک گوشت ۱ عدد گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم پیاز ۲ عدد نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

مرحله اول : آماده سازی مواد آش

ابتدا ماش را به همراه برنج و لپه از چند ساعت قبل خیس کنید.

مرحله دوم: پختن حبوبات آش شوربا

لپه و ماش را جداگانه بگذارید تا خوب پخته شوند می توانید برای بهتر شدن مزه حبوبات کمی نمک به آن اضافه کنید. برنج را نیز می گذارید تا نیم پز شود یعنی وقتی بین دو انگشت فشار می دهیم وسط برنج سفت و اطرافش نرم باشد.

مرحله سوم : درست کردن گوشت قلقلی

۱ پیاز را رنده ریز زده و با گوشت چرخ کرده مخلوط کنید و مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و ورز دهید و به اندازه یک گردو برداشته و گرد کنید سپس گوشت قلقلی ها را در یخچال گذاشته برای نیم ساعت تا استراحت کند. سپس گوشت قلقلی ها را درون روغن داغ سرخ کنید.

مرحله چهارم : پخت آش

پیاز دیگر را خلالی خرد کرده در قابلمه بریزید و همراه با زردچوبه خوب تفت دهید تا سبک شود سپس آب گوشت یا استاک گوشت (استاک را با آب جوش باز کرده) وقتی آب به جوش آمد ماش و لپه و برنج را اضافه کنید و مقداری نمک و فلفل سیاه بزنید نیم ساعت که گذشت سبزی آش را اضافه کرده و اجازه دهید تا آش جا بیفتد سپس در ظرف سرو کشیده همراه با گوشت قلقلی سرخ شده و نعنا داغ تزئین کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه آش شوربا خوشمزه

اگر در فصل زمستان این آش را تهیه می کنید می توانید کمی شلغم رنده شده نیز اضافه کنید.

اضافه کردن گوشت قلقلی اختیاری می باشد و قابل حذف است.

از آب مرغ هم می توانید استفاده کنید. بجای ماش می توانید عدس را جایگزین کنید. از سبزی خشک نیز می توانید استفاده کنید. اگر آش سفت شد مقداری آبجوش اضافه کنید.

منبع: مهارت آشپزی