طرز تهیه باکله پته
باکله پته یکی از انواع غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه استان مازندران است که از ترکیب باقلا و بلغور گندم تهیه می شود،
مواد لازم برای ۴ نفر
باقالی خشک ۱٫۵ لیوان
بلغور گندم ۱ لیوان
روغن مایع ۳ قاشق غذاخوری
عصاره گوشت بره ۱ قرص
پیاز ۴ عدد
رب نارنج یا آب نارنج به مقدار کافی
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
پودر گلپر و زردچوبه به مقدار کافی

طرز تهیه باکله پته

مرحله اول

برای تهیه باکله پته به روش مازندرانی در ابتدای کار باقالی خشک را می شوییم و درون یک کاسه مناسب حاوی آب می ریزیم. در ادامه اجازه می دهیم باقالی به مدت ۲۴ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد.

مرحله دوم

حالا بلغور را درون یک کاسه مناسب می ریزیم و به اندازه ای که یک بند انگشت روی سطح بلغور را بگیرد آب اضافه می کنیم، سپس اجازه می دهیم همانند باقالی به مدت ۲۴ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد.

مرحله سوم

پس از گذشت این زمان یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم. در ادامه نمک را به همراه فلفل سیاه و زردچوبه به قابلمه اضافه می کنیم، سپس باقالی را درون آبکش می ریزیم.

مرحله چهارم

در ادامه بلغور را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی اش خارج شود. حالا اجازه می دهیم آب به نقطه جوش برسد، سپس باقالی را به همراه روغن مایع و بلغور به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم مواد کاملا پخته شوند.

مرحله پنجم

در این مرحله پیاز ها را به صورت خلالی نازک خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مقداری روغن مایع به آن اضافه می افزاییم. حالا پیاز را به تابه اضافه کرده و تفت می دهیم تا پیاز سرخ شود.

مرحله ششم

زمانی که پیاز کاملا سرخ و طلایی شد آن را به قابلمه اضافه کرده و مخلوط می کنیم. زمانی که باقالی و بلغور کاملا پخته شدند، رب نارنج را به همراه پودر گلپر و عصاره گوشت بره به قابلمه افزوده، سپس مخلوط می کنیم.

مرحله هفتم

حالا اجازه می دهیم باکله پته روی حرارت بماند تا کاملا جا بیفتد. زمانی که غذا جا افتاد قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و غذا را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم، سپس به همراه پیاز داغ تزیین کرده و سرو می کنیم. نوش جان.

منبع :mahbanooofood