طرز تهیه رب آلو
رب آلو یکی از انواع چاشنی های خوشمزه غذا است که در لذیذتر شدن غذا نقش موثری دارد
مواد لازم رب آلو
آلو به مقدار کافی
آب به مقدار کافی
نمک و روغن مایع (اختیاری) به مقدار کافی

طرز تهیه رب آلو

مرحله اول

برای تهیه رب آلو به روش خانگی در ابتدای کار آلو ها را شسته و درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و مقدار کمی آب به قابلمه اضافه کرده، سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا پوست آلوها ترک بخورد.

مرحله دوم

زمانی که پوسته آلوها شکافت برداشت، قابلمه را از روی حرارت برداشته و درب آنرا می بندیم، سپس اجازه می دهیم آلوها به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت کنند. پس از گذشت این زمان آلو را به همراه آب درون قابلمه از صافی رد می کنیم.

مرحله سوم

حالا آلوها را با دست ماساژ می دهیم تا پوست و هسته ی آنها جدا شود. در ادامه گوشت آلو را مجددا درون قابلمه ریخته و آنرا روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس به صورت مداوم هم می زنیم تا آب اضافی رب آلو گرفته شود.

مرحله چهارم

توجه داشته باشید هم زدن رب آلو به صورت مداوم و بدون وقفه باشد تا رب آلو ته نگیرد، زمانی که رب در آستانه ته زدن بود، بلافاصله قابلمه را تعویض می کنیم. در ادامه به هم زدن ادامه می دهیم تا آب اضافی رب تبخیر شود.

مرحله پنجم

دقت کنید آب اضافی رب آلو کاملا کشیده شود در غیر این صورت رب کپک می زند. زمانی که آب اضافی رب کاملا کشیده شد قابلمه را از روی حرارت برداشته و در صورت تمایل مقداری نمک و روغن مایع به آن افزوده و هم می زنیم.

مرحله ششم

در ادامه اجازه می دهیم رب آلو در دمای محیط خنک شود، سپس رب را درون ظرف درب دار استریل شده می ریزیم و درون یخچال نگهداری می کنیم. در نهایت رب آلو را در انواع خورش و خوراک ها استفاده می کنیم. نوش جان.

منبع :saeedeh.kh63