طرز تهیه پیراشکی قارچ
پیراشکی قارچ یکی از غذاهای خوشمزه بین المللی است که می توانیم از آن به عنوان پیش غذا نیز استفاده کنیم
مواد لازم برای ۴ نفر
آرد ۵۰۰ گرم
ماست ۲۰۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
روغن مایع ۱۰۰ میلی لیتر (کمتر از ۱ پیمانه)
مایه خمیر فوری ۱ قاشق سوپخوری
شکر ۱ قاشق سوپخوری
نمک ۱ قاشق سوپخوری
مواد میانی پیراشکی
قارچ ۵۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد بزرگ
فلفل دلمه ای ½ فلفل
جعفری ۱ دسته کوچک
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی
تخم مرغ برای رومال ۱عدد

طرز تهیه پیراشکی قارچ

مرحله اول

برای تهیه پیراشکی قارچ ابتدا خمیر را آماده می کنیم، برای این منظور ماست را به همراه تخم مرغ، روغن، مایه خمیر، شکر و نمک داخل یک کاسه بزرگ می ریزیم، سپس به خوبی با هم ترکیب می کنیم تا مواد یکدست شوند.

مرحله دوم

در این مرحله آرد را روی مواد الک می کنیم و در همین حین مواد را مخلوط می کنیم تا خمیری لطیف به شکل بگیرد که به دست نچسبد. زمانی که دیگر خمیر به دست نچسبید، اضافه کردن آرد را متوقف می کنیم، در ادامه روی کاسه خمیر را با سلفون می پوشانیم.

مرحله سوم

حالا آنرا در فضای آشپزخانه به مدت حدودا یک ساعت کنار می گذاریم تا حجمش دو برابر شود. در همین حین به سراغ آماده مواد میانی پیراشکی می رویم. پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله چهارم

در این مرحله پیاز را به همراه کره به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا پیاز کاراملی شود، سپس قارچ و فلفل دلمه ای را به صورت نگینی خرد می کنیم و به تابه اضافه می کنیم، حالا حرارت زیر تابه را زیاد می کنیم.

مرحله پنجم

قارچ و فلفل دلمه ای را باید با حرارت بالا تفت دهیم تا آب نیندازند. پس از اینکه آب درون تابه به طور کامل کشیده شد و مواد به روغن افتادند، مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه کرده و پس از مخلوط کردن مواد، تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم.

مرحله ششم

حالا جعفری را به صورت ساطوری ریز خرد کرده و به مواد درون تابه اضافه می کنیم، سپس کمی مواد را هم می زنیم تا با هم یکدست شوند. پس از اینکه خمیر آماده شد، فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا به خوبی گرم شود.

مرحله هفتم

در این مرحله داخل سینی فر را با کاغذ روغنی پوشش می دهیم. در ادامه خمیر را کمی ورز می دهیم تا هوای اضافی آن گرفته شود، سپس آنرا با وردنه به قطر نیم سانتی متر باز می کنیم. در ادامه خمیر را با کاتر گرد قالب می زنیم.

مرحله هشتم

اندازه پیراشکی ها سلیقه ای است ولی به صورت معمول باید از کاتر با قطر ۸ تا ۱۰ سانتی متر استفاده کنیم. در ادامه مقداری از مخلوط قارچ را در وسط خمیرهای قالب زده شده قرار می دهیم و لبه های خمیر را روی هم فشار می دهیم تا بچسبند.

مرحله هشتم

برای زیباتر شدن پیراشکی می توانیم لبه های آنها را مانند تصویر بالا به سمت داخل بکشیم. در ادامه پیراشکی ها را داخل سینی فر می چینیم، سپس تخم مرغ را به خوبی هم می زنیم و پیراشکی ها را با آن رومال می کنیم.

مرحله نهم

حالا سینی فر را درون فر قرار می دهیم و اجازه می دهیم پیراشکی ها به مدت ۲۰ دقیقه طلایی شوند. در پایان پیراشکی ها را درون ظرف مورد نظرمان می چینیم، سپس به همراه سس دلخواه سرو می کنیم. در صورت نداشتن فر می توانیم پیراشکی ها را در روغن سرخ کنیم.

منبع :jasmine_babri