طرز تهیه نان کبوتر
پارسینه: نان کبوتر یکی از انواع نان های ساده و خوشمزه کشور ترکیه است که معمولا برای صبحانه پخته می شود
مواد لازم نان کبوتر
آرد ۵ لیوان
کره ۱۲۵ گرم
روغن مایع ½ قاشق چایخوری
تخم مرغ ۱ عدد
ماست ½ پیمانه
شکر ۱ قاشق چایخوری
نمک ۱ قاشق چایخوری
مخمر ۲ قاشق چایخوری
آب یا شیر ۱ لیوان
پنیر چدار یا سفید به مقدار کافی
زرده تخم مرغ و کنجد برای رومال

طرز تهیه نان کبوتر

مرحله اول

برای تهیه نان کبوتر خوشمزه در ابتدای کار کره را به همراه روغن، شیر، ماست، نمک، شکر، تخم مرغ و خمیر مایه فوری درون یک کاسه گود می ریزیم، سپس با استفاده از همزن مفتولی یا چنگال مواد را با هم ترکیب می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله آرد را درون الک می ریزیم و به آرامی روی مواد داخل کاسه الک می کنیم. در همین حین مواد را مخلوط می کنیم تا خمیری و لطیف که به دست نمی چسبد شکل بگیرد. پس از اینکه خمیر جمع شد، اضافه کردن آرد را متوقف می کنیم.

مرحله سوم

حالا یک کاسه مناسب را با کمی روغن چرب کرده، سپس خمیر را چونه می گیریم و درون کاسه قرار می دهیم. در ادامه روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت یک ساعت در یک جای گرم قرار می دهیم تا حجم خمیر دو برابر شود.

مرحله چهارم

پس از گذشت یک ساعت خمیر را هواگیری می کنیم و به سطح کار منتقل می کنیم. در ادامه خمیر را به ۱۰ قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را به صورت جداگانه چانه می کنیم، سپس هر چانه را با دست باز می کنیم.

مرحله پنجم

حالا مقداری پنیر چدار یا سفید در وسط خمیر قرار داده و مجددا آنرا چانه می کنیم. تمام خمیر را به همین صورت آماده می کنیم، سپس فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کرده و اجازه می دهیم به طور کامل گرم شود.

مرحله ششم

در این مرحله سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم، سپس خمیرها را با فاصله روی سینی می چینیم. در ادامه روی خمیرها را با پارچه نخی می پوشانیم و اجازه می دهیم ۱۵ دقیقه دیگر استراحت کنند تا حجم بگیرند.

مرحله هفتم

پس از گذشت این زمان روی خمیرها را با زرده تخم مرغ رومال کرده و مقداری کنجد روی آنها می ریزیم. در نهایت سینی را درون فر قرار داده و اجازه می دهیم نان ها به مدت ۳۰ دقیقه بپزند تا کاملا طلایی شوند.

منبع :birdilimsunum