خواص آب هندوانه (6 مورد از خاصیت های شگفت‌انگیز اب هندونه)
آب هندوانه از نوشیدنی‌های محبوب و پرطرفدار فصلی است. بسیاری از مردم آب هندوانه را هنگامی‌که یک تکه ازهندوانه را می‌خورند و آب آن از صورت آن‌ها سرازیر می‌شوند تحسین می‌کنند، اما این آب هندوانه همچنین می‌تواند به‌ تنهایی به‌ عنوان یک ترکیب سالم و...

آب هندوانه از نوشیدنی‌های محبوب و پرطرفدار فصلی است. بسیاری از مردم آب هندوانه را هنگامی‌که یک تکه ازهندوانه را می‌خورند و آب آن از صورت آن‌ها سرازیر می‌شوند تحسین می‌کنند، اما این آب هندوانه همچنین می‌تواند به‌ تنهایی به‌ عنوان یک ترکیب سالم و غنی از مواد مغذی در رژیم غذایی شما باشد. در این مقاله به معرفی اثرات و کاربردهای مفید این نوشیدنی می‌پردازیم.

همچنین بخوانید: حساسیت به هندوانه

آب هندوانه چیست؟

آب هندوانه، همان‌طور که از نامش بر می‌آید، آبی است که از میوه هندوانه گرفته می‌شود. میوه هندوانه عضوی از خانواده خربزه که نام علمی Citrullus lanatus var را دارد؛ که بر روی انگور خزنده رشد می‌کند.

این میوه دارای آبی بسیار شیرین است و می‌تواند از طریق روش‌های مختلفی بسته به سایر مواد تشکیل‌دهنده می‌توانید موادی را به آن اضافه کنید تا عطروطعم آن را تغییر دهید.

آب هندوانه دارای مقادیر چشمگیری از مواد مغذی است و می‌تواند علاوه بر آن از نظر استفاده در یک رژیم غذایی سالم نیز عالی باشد. هندوانه یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در امریکا است، به‌خصوص در تابستان و آب آن به‌طور فزاینده‌ای در فروشگاه‌های مواد غذایی و بازارهای سراسر جهان موجود است.

درحالی‌که برخی از عطروطعم شیرین این نوشیدنی که شبیه به طعم ساخارین است رویگردان اند، مصرف آن می‌تواند یک تفاوت عمده در سطح سلامت شما ایجاد کند!

ارزش غذایی آب هندوانه

آب هندوانه دارای مقادیر شگفت‌آور و متراکمی از مواد مغذی است. یک فنجان از این نوشیدنی، مقادیر بالایی از ویتامین C و ویتامین A دارد که به میزان ۳۰٪ و ۲۵٪ از نیاز روزانه شما برای این مواد مغذی پوشش می‌دهد.

این نوشیدنی همچنین دارای مقادیر متوسطی از پتاسیم، فیبر غذایی، کلسیم، آهن و ۱.۵ گرم پروتئین است.

مهم‌تر از همه، در یک فنجان از این آب فقط ۷۰ کالری وجود دارد، اما همچنین غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد فعالی مانند لیکوپن، بتا کاروتن، اسیدهای آمینه و فلاونوئیدها است.

خواص آب هندوانه برای سلامتی انسان

آب هندوانه به جلوگیری از سرطان، کاهش التهاب و کاهش وزن کمک می‌کند. سایر مزایای سلامتی عصاره هندوانه شامل توانایی آن برای زیبایی پوست، بهینه‌سازی سلامت کلیه، بهبود فرآیندهای گوارشی و افزایش بینایی است.

مراقبت از پوست

با ویژگی‌های ضد پیری لیکوپن و برخی از کاروتنوئید ها، این آب می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند و می‌تواند ظاهر چین‌وچروک‌ها، لکه‌های قرمز و دیگر لکه‌های مرتبط با سن را کاهش دهد.

کاهش وزن

این نوشیدنی کم‌کالری و کم‌چرب می‌تواند شما را درحالی ‌که ترکیبات تقویت‌کننده متابولیسم و ​​دیگر آنتی‌اکسیدان‌های سالم را برای ما فراهم می‌کند، تقویت کند که همین امرمی‌تواند پتانسیل سوختن چربی در شما را افزایش دهد و به کاهش این پوندهای اضافی در بدن و در نتیجه کاهش وزن کمک کند.

کاهش التهاب

تحقیقاتی به‌طور مستقیم مواد تشکیل‌دهنده فعال در آب هندوانه را با تأثیر بر ترکیبات التهابی که تری ترپنوئید نامیده می‌شوند، در ارتباط می‌داند. بتاکاروتن و لیکوپن در چنین سطح بالایی در این آب یافت می‌شود که از اثرات آن بر آرتریت و دیگر بیماری‌های التهابی حکایت دارند.

بدن را سم‌زدایی می‌کند

این آب شیرین به کمک سم‌زدایی از بدن توسط تکان دادن کلیه‌ها به دنده بالا و کاهش میزان آمونیاک و اوریک‌اسید در بدن شناخته‌شده است و همین امر می‌تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کند.

بهبود بینایی

لیکوپن در سطوح بسیار بالایی در این آب یافت می‌شود و این آنتی‌اکسیدان به‌خوبی برای کاهش استرس اکسیداتیو در چشم‌ها و همچنین در جلوگیری از انسداد ماکولا کمک می‌کند و باعث آهسته‌تر شدن روند آفتاب‌سوختگی می‌شود.

جلوگیری از سرطان

فلاونوئیدها و کاروتنوئیدهای موجود در این میوه قادر به خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد هستند تا بتوانند جهش‌های سلولی را تحریک کنند و پیشرفت سلول‌های سرطانی را در بدن کند کنند.

عوارض محتمل مصرف آب هندوانه

در حالی که به‌وضوح مزایای بسیاری برای مصرف این نوشیدنی وجود دارد، مصرف بیش‌ازحد آب هندوانه نیز می‌تواند خطرات خاصی ازجمله عوارض قلبی عروقی و واکنش‌های آلرژیک را در میان افراد مصرف‌کننده این نوشیدنی پرطرفدار ایجاد کند.

مسائل مربوط به قلب

گزارش‌هایی وجود دارد که مصرف مقدار بیش‌ازحد آب هندوانه، به خاطر داشتن مقادیر بالایی از پتاسیم در آن ،می‌تواند باعث ضربان قلب نامنظم و همچنین کاهش سریع فشارخون شود.

دیابت

آب هندوانه نباید توسط بیماران مبتلا به بیماری دیابت مصرف شود، زیرا حاوی قندهای طبیعی بسیار زیاد است که می‌تواند به افزایش قند خون منجر شود، به‌خصوص ازآنجاکه برخی از فیبرهای رژیم غذایی رقیق در هندوانه‌ها درهنگام گرفتن آب آن حذف می‌شوند، این مسئله تشدید می‌شود.

آلرژی

بعضی از افراد واکنش حساسیتی به هندوانه دارند، هرچند این موارد کاملاً نادر هستند و معمولاً به‌عنوان ناراحتی‌های گوارشی، تهوع یا استفراغ ظاهر می‌شوند. همیشه این شربت را بدون توجه به وضعیت آلرژیک خود، همیشه برای مصرف در نظر داشته باشید.

منبع مقاله : organic facts
این مقاله به طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه شده است.