خوراکی های مفید و مضر برای آسم
رکنا: یک رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات و مصرف کم فست فودها، غذاهای چرب یا سرخ کرده به کنترل علائم آسم کمک کند.

به گزارش رکنا، اگرچه رژیم غذایی خاصی برای آسم وجود ندارد اما برخی غذاها با بهبود عملکرد ریه سبب کاهش علائم آسم و برخی محرک ها سبب بدتر شدن آن می شوند.

تحقیقات نشان داده اند که مصرف چندین مواد غذایی از عملکرد ریه پشتیبانی کرده، سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده و علائم آسم را کاهش می دهند. با این حال مصرف بعضی از مواد غذایی آسم را بدتر کرده یا احتمال بروز آن را افزایش می دهد.

آسم یک بیماری مزمن شایع است

در این مقاله بررسی می شود که افراد مبتلا به آسم باید از مصرف چه مواد غذایی خودداری کرده، کدام مواد غذایی علائم آسم را بهبود بخشیده یا حتی از آن پیشگیری می کنند و عوامل سبک زندگی کمک کننده به این بیماری مزمن کدامند.

اعلام انجمن ریه آمریکا (ALA) مواد غذایی و نوشیدنی هایی را شناسایی کرده است که به علت بدتر کردن علائم آسم، افراد مبتلا به آن باید از مصرف این مواد غذایی خودداری کنند.

این مواد غذایی عبارتند از:

مواد غذایی حاوی سولفیت

سولفیت ها نوعی مواد نگهدارنده هستند که اغلب در مواد غذایی و نوشیدنی هایی مثل الکل، ترشی ها، آبلیمو و نوشیدنی لیمویی و میوه های خشک یافت می شود.

افراد مبتلا به آسم که مقادیر زیادی سولفیت مصرف کنند ممکن است دچار بدتر شدن علائم بیماری شوند. ALA هشدار می دهد که مواد غذایی حاوی سولفیت به ویژه شراب حتی می توانند باعث ایجاد حمله آسم شوند. یک مطالعه در سال 2018 تائید کرد که مصرف شراب سفید منجر به واکنش های عدم تحمل در افراد مبتلا به آسم می شود.

سالیسیلات

سالیسیلات ها ترکیباتی هستند که در چای، قهوه، مواد غذایی تند یا غذاهای طعم دار شده با گیاهان یافت می شود. اگر چه این امر به ندرت رخ می دهد اما گاهی اوقات افراد مبتلا به آسم به این ترکیبات حساس بوده و مصرف آنها می تواند باعث عود کردن علائم آنها شود.

دو مطالعه در سال های 2014 و 2016 نشان دادند که آسپرین حاوی سالیسیلات بوده و می تواند در بعضی افراد آسم را تشدید کند.

فست فود

مطالعه ای در سال 2013 در مورد مصرف فست فود در کودکان و نوجوانان انجام شد که نشان داد افرادی که سه بار در هفته یا بیشتر فست فود مصرف می کنند، بیشتر در معرض آسم شدید و سایر مشکلات سلامتی قرار دارند.

مواد غذایی که احتمالا مفید هستند

مصرف برخی مواد غذایی فوایدی برای مبتلایان به آسم دارد. رژیم غذایی مفید برای مبتلایان که سبب کاهش علائم آسم می شود عبارتند از:

مواد غذایی حاوی ویتامین D یا مکمل های آن

شواهد نشان می دهند که سطح پایین ویتامین D با افزایش خطر حملات آسم در کودکان و بزرگسالان ارتباط دارد. همچنین نشان می دهند که مصرف روزانه مکمل ویتامین D می تواند خطر مراجعه به بیمارستان برای حمله شدید آسم را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

همچنین ویتامین D می تواند از عملکرد ریه ها پشتیبانی کرده و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی مثل سرماخوردگی را کاهش دهد.

ویتامین D به طور طبیعی فقط در چند ماده غذایی وجود دارد. بنابراین افراد ویتامین D را از مواد غذایی غنی شده مثل غلات صبحانه، ماست و آّب پرتقال دریافت می کنند.

منابع غذایی خوب حاوی ویتامین D عبارتند از:

ماهی های چرب مثل سالمون، ماهی تن و ماهی خال خالی

قارچ ها

زرده تخم مرغ

پنیر

جگر

میوه و سبزیجات تازه

یک رژیم غذایی سالم و متعادل غنی از میوه و سبزیجات تازه می تواند خطر ابتلا به آسم را کاهش دهد.

یک مقاله در سال 2020 بیان کرد که چندین مطالعه نشان داده اند مصرف زیاد میوه و سبزیجات خطر ابتلا به آسم در بزرگسالان و کودکان را کاهش می دهد.

یک بررسی در سال 2017 روی بیش از 80 مطالعه نشان داد که ارتباطی بین مصرف زیاد میوه و سبزیجات و کاهش علائم آسم مثل خس خس سینه وجود دارد.

ویتامین ها

میوه ها و سبزیجات تازه منابع غنی از آنتی اکسیدان هایی همانند ویتامین C، ویتامین E و بتاکاروتن بوده که به بدن در مبارزه با سمومی که به بافت ها آسیب می رسانند، کمک می کنند.

این امر می تواند به بهبود عملکرد ریه و کنترل علائم آسم کمک کند.

منابع غنی از ویتامین C عبارتند از:

مرکبات مثل پرتقال و گریپ فروت

کیوی

توت فرنگی

طالبی

فلفل قرمز و سبز

کلم بروکلی

سیب زمینی پخته

گوجه فرنگی

منابع خوب ویتامین E عبارتند از:

آجیل هایی مثل بادام، بادام زمینی و فندق

تخمه آفتابگردان

کلم بروکلی

مواد غذایی غنی شده مانند غلات صبحانه، آب میوه، مارگارین و کره ها (چربی های مالیدنی روی نان)

بتاکاروتن

میوه ها و سبزیجات نارنجی و قرمز رنگ حاوی بتاکاروتن هستند. رژیم غذایی حاویی ترکیبات بتاکاروتن در کاهش و بهبود علائم آسم موثر است.

نمونه هایی از این مواد غذایی عبارتند از:

هویج

سیب زمینی شیرین

کدو

فلفل قرمز و زرد

طالبی

زردآلو

سبزیجات برگی تیره مثل کلم کیل و اسفناج

فلاونوئیدها و سلنیوم

میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئید و سلنیوم هستند که فواید ضد التهابی دارند.

طیف گسترده ای از میوه ها حاوی فلاونوئید هستند که عبارتند از:

سیب

توت ها

انگور

چای سیاه و سبز

مواد غذایی حاوی سلنیوم عبارتند از:

غذاهای دریایی

گوشت

مرغ

تخم مرغ

محصولات لبنی

نان

غلات

غلات کامل

مواد غذایی حاوی غلات کامل در کاهش علائم آسم نقش دارند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که افرادی که از رژیم های غذایی سالم از جمله غلات کامل استفاده می کنند کمتر علائم آسم را تجربه کرده و بیماری خود را بهتر کنترل می کنند.

این مواد غذایی شامل جو دوسر، ماکارانی سبوس دار، گندم سیاه و بلغور گندم هستند.

سایر محرک ها که باید از مصرف آنها خودداری کرد

افراد مبتلا به آسم باید محرک هایی که می توانند علائم بیماری را بدتر کرده یا منجر به حمله آسم شوند را شناسایی کرده و از مصرف آنها خودداری کنند.

ALA محرک های شایع را به این ترتیب معرفی کرد:

داروهای قابل خرید بدون نسخه یا OTC مثل آسپرین یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

آلرژی های غذایی متداول مثل آلرژی به بادام زمینی و صدف

دود مثل دود سیگار، آتش (در کمپینگ) یا شومینه های چوبی

آب و هوای نامساعد مثل هوای طوفانی، بادی، سرد یا مرطوب

آلودگی هوا، دود، گازهای خارج شده از اگزوز وسایل نقلیه و بخارات شیمیایی

شوره و بزاق حیوانات دارای خز یا پر

قرارگیری در معرض گرد و غبار، کپک یا هاگ ها

سایر نکات برای مدیریت علائم آسم

ALA توصیه می کند که آسم را به صورت پیشگیرانه کنترل کنید. همکاری با یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی می تواند به افراد مبتلا به آسم کمک کند تا یک برنامه عملی برای پیشگیری از محرک ها و استفاده از داروهای تجویز شده به طور موثر و در زمان مناسب ایجاد کنند.

نظارت بر علائم و ثبت آنها به افراد مبتلا به آسم کمک می کند تا تشخیص دهند چه اقداماتی می تواند برای خودداری از مصرف مواد غذایی، فعالیت ها یا محیط هایی که منجر به حمله آسم می شوند، انجام دهند.

چاقی می تواند علائم آسم را تشدید کند. فعال بودن و لذت بردن از رژیم غذایی کم چرب و میوه و سبزیجات به افراد مبتلا به آسم کمک می کند تا وزن مناسب بدن خود را حفظ کنند.

یک بررسی در سال 2019 نشان داد که عفونت های ویروسی می توانند علائم آسم را تحریک کنند. انجام اقدامات ساده برای پیشگیری از انتقال عفونت همانند شستن دست ها و دریافت واکسن آنفولانزا به کاهش خطر کمک می کنند.

خلاصه

اگرچه رژیم غذایی خاصی برای کاهش یا پیشگیری از آسم وجود ندارد اما مواد غذایی زیادی وجود دارند که می توانند روی علائم آسم تاثیر مثبت یا منفی داشته باشند.

یک رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات و مصرف کم فست فودها، غذاهای چرب یا سرخ کرده به کنترل علائم آسم کمک کند.

پیگیری محرک ها و علائم و همکاری با پزشک می تواند به افراد مبتلا به آسم کمک کند تا بیماری خود را به طرز موثرتری کنترل کنند.