خوراک لوبیا چشم بلبلی و فواید آن
به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، حبوبات ارزش غذایی بسیار بالایی دارند که سرشار از پروتئین است، بدن نیز برای ادامه فعالیت و حفظ سلامتی به پروتئین نیاز دارد، به همین دلیل مصرف حبوبات جایگزین خوبی برای گوشت و تأمین پروتئین است....

خوراک لوبیا چشم بلبلی به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، حبوبات ارزش غذایی بسیار بالایی دارند که سرشار از پروتئین است، بدن نیز برای ادامه فعالیت و حفظ سلامتی به پروتئین نیاز دارد، به همین دلیل مصرف حبوبات جایگزین خوبی برای گوشت و تأمین پروتئین است.

تحقیقات نشان داده افرادی که دو بار یا بیشتر در هفته حبوبات خصوصاً نخود و لوبیا مصرف کنند، احتمال ابتلاء به سرطان روده بزرگ، پروستات، بروز بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع دو در آن‌ها کمتر می‌شود.

خوراک لوبیا چشم بلبلی یکی از خوراک‌های خوشمزه و کامل و مقوی می‌باشد که می‌تواند رقیب خوبی برای خوراک لوبیا چیتی باشد، اصالت این خوراک خوشمزه برای شهر دزفول می‌باشد، زیرا یکی از محصولات این شهر می‌باشد.

در چین از لوبیا چشم بلبلی به عنوان تونیک، مقوی و تسکین دهنده تشنگی استفاده می‌شود. برای اسهال مفید است، از تکرر ادرار جلوگیری می‌کند. و از خشک شده گل‌های آن، برای اختلالات حاصل از گرما زدگی استفاده می‌شود.
در هندوستان از دانه لوبیا چشم بلبلی، به عنوان مدرّ و برای تقویت معده استفاده می‌شود و معتقدند پخته و آب پز آن، برای از بین بردن کرم معده مفید است. گل‌های آن، به عنوان قاعده آور و برای معالجه التهاب رحم تجویز می‌شود.

از دیگر خواص لوبیا چشم بلبلی می‌توان به پایین آوردن سطح کلسترول خون به شکل قابل توجهی اشاره کرد، استفاده از لوبیا چشم بلبلی در رژیم به شما کمک می‌کند سلول‌های بدن شما سالم بماند و باعث ترمیم بافت‌های آسیب دیده شود، همچنین دارای مقادیر قابل توجهی پتاسیم نیز می‌باشد.

شما در تهیه خوراک لوبیا چشم بلبلی آزاد هستید می‌توانید آن را با سیب زمینی، مرغ، گوشت چرخ کرده تهیه کنید و به عنوان وعده اصلی همراه با نان سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه خوراک لوبیا چشم بلبلی ساده خوراک لوبیا چشم بلبلی و فواید آنلوبیا چشم بلبلی ۱.۵ پیمانه/ پیاز ۱ عدد/ سیب زمینی ۲ عدد/ رب گوجه فرنگی ۱ ق غذا خوری/نعنا خشک ۱ ق غذا خوری/ نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

ابتدا لوبیا چشم بلبلی را باید از شب قبل خیس کنید و چندین بار آبش را تعویض کنید تا نفخ آن گرفته شود./ داخل قابلمه مورد نظر پیاز را نگینی ریز خرد کرده و به همراه کمی زردچوبه فلفل سیاه خوب تفت دهید تا سبک شود سپس رب را اضافه کنید و تفت داده تا رب خوش رنگ شود./ در ادامه لوبیا را به پیاز اضافه کرده و کمی تفت دهید سپس آب روی لوبیا ریخته و ابتدا اجازه دهید به جوش بیاد بعد از به جوش آمدن در قابلمه را گذاشته و اجازه دهید تا لوبیا‌ها پخته شوند./ در اواسط پخت سیب زمینی را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل روغن کمی تفت داده سپس به لوبیا چشم بلبلی اضافه کنید و اجازه دهید تا خوراک جا بیفتد و آب آن کم شود. و در انتهای کار نمک خوراک را اندازه کنید و داخل ظرف سرو کشیده و روی آن را تزئین کنید و به همراه نان تازه میل کنید.

منبع: کتاب معارف گیاهی حسین میرحیدر/ ایمنا/ چی شی