چند غذای مغذی برای گرم نگه داشتن بدن در روزهای سرد
سوپ از جمله غذاهای محبوب زمستان است که به‌دلیل داشتن سبزیجات مختلف منبع غنی از ویتامین‌‌‌ها، موادمعدنی و فیبرها هستند.

به گزارش بهداشت نیوز، وجود ریزمغذی‌های مختلف باعث می‌شود بخش زیادی از نیاز روزانه بدن تامین شده و از طرفی مانع از ریزه‌خواری شود. علاوه بر این فواید، باید به اهمیت گنجاندن سوپ در رژیم غذایی طی روزهای سرد سال توجه داشت که به حفظ دمای درونی بدن کمک می‌کند.

در ادامه همین مطلب به معرفی سوپ های مغذی خواهیم پرداخت که مصرف شان در روزهای سرد سال توصیه می شود.

سوپ کدوحلوایی

3 قاشق سوپخوری روغن زیتون را در قابلمه بزرگی روی حرارت ملایم بگذارید و یک عدد پیاز و یک حبه سیر خرد شده را 5 دقیقه حرارت دهید تا نرم شود. کمی آب بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا آب جذب شود. 750 گرم کدوحلوایی و یک هویج خرد شده را اضافه کرده و پس از چند دقیقه، دو لیوان آب در مخلوط بریزید تا بجوش بیاید. سپس حرارت را کم کنید تا 15 دقیقه به‌آرامی بجوشد. 2/1 قاشق مرباخوری زنجبیل و یک قاشق مرباخوری آبلیمو اضافه کرده و پخت را 15 دقیقه دیگر ادامه دهید. زمانی که کدوحلوایی و هویج کاملا له شد، سوپ را سرو کنید.

سوپ دال‌عدس

2 لیوان دال‌عدس، 400 گرم پوره گوجه‌فرنگی، دو لیوان آب، دو قاشق سوپخوری کاری و یک عدد پیاز خردشده را در قابلمه روی حرارت بگذارید تا پخته و حالت پوره پیدا کنند. می‌‌توانید پیاز خردشده را با کمی روغن ابتدا حرارت دهید و بعد به سوپ اضافه کنید.

سوپ گوجه‌فرنگی

یک عدد پیاز و دو حبه سیر را پوست بگیرید و خرد کنید. با مقداری روغن زیتون روی حرارت ملایم بگذارید. یک قاشق مرباخوری فلفل قرمز و یک قاشق چایخوری پودر زیره اضافه کنید. 400 گرم سس گوجه‌فرنگی و دو لیوان عصاره سبزیجات اضافه کنید. مقداری نمک و 400 گرم لوبیا قرمز پخته به این مخلوط اضافه کنید و 15 دقیقه صبر کنید تا آماده شود. در نهایت مقداری گشنیز خردشده و ذرت پخته نیز به مخلوط اضافه کنید.

سوپ اسفناج

600 گرم اسفناج تازه را کمی خرد کنید. 2 حبه سیر را با یک قاشق سوپخوری روغن زیتون حرارت دهید. اسفناج را اضافه کرده و بعد از چند دقیقه، 300 گرم سیب‌زمینی خردشده بریزید. یک لیوان آب اضافه کرده و 20 دقیقه صبر کنید با حرارت ملایم بجوشد. نهایتا، 4 قاشق سوپخوری مخلوط دانه‌های مختلف مانند کدو، کنجد، کتان و... را بدون روغن در تابه حرارت دهید و سپس به سوپ اضافه کنید.

سوپ نخود

300 گرم نخود را چند ساعت خیس کنید. سپس همراه با عصاره گوشت یا سبزیجات و یک عدد پیاز و دو حبه سیر خرد شده و مقداری زنجبیل، 45 دقیقه در زودپز روی حرارت ملایم بگذارید تا کاملا پخته شود. سوپ را کاملاً میکس کرده و نمک و فلفل را نیز اضافه کنید.

سوپ ذرت

یک قاشق سوپخوری روغن زیتون را در قابلمه گرم کرده و یک عدد پیاز و دو عدد سیب‌زمینی خردشده را به مخلوط اضافه کنید و چند دقیقه حرارت دهید. یک قاشق چایخوری پودر زیره و 2 لیوان عصاره مرغ یا سبزیجات در این مخلوط بریزید. پس از اینکه سیب‌زمینی‌ها پخته شد، 600 گرم ذرت پخته را اضافه کرده و صبر کنید 10 دقیقه دیگر نیز بپزد. کمی نمک و فلفل اضافه کرده و سوپ را میکس‌شده، سرو کنید.

منبع: سلامت