2 طرز تهیه خورش گوجه سبز مجلسی با مرغ و گوشت به روش رستورانی
خورش گوجه سبز یکی از خورش‌های پرطرفدار فصول بهار و تابستان با آمدن میوه گوجه سبز به بازار است. خورش گوجه سبز را معمولا با گوشت مرغ یا گوشت قرمز به صورت تکه‌ای یا چرخ کرده درست می‌کنند. همچنین برای درست کردن خورش گوجه سبز بدون...

خورش گوجه سبز یکی از خورش‌های پرطرفدار فصول بهار و تابستان با آمدن میوه گوجه سبز به بازار است. خورش گوجه سبز را معمولا با گوشت مرغ یا گوشت قرمز به صورت تکه‌ای یا چرخ کرده درست می‌کنند. همچنین برای درست کردن خورش گوجه سبز بدون سبزی از رب گوجه استفاده می‌شود و برخی هم خورشت گوجه سبز را با سبزی می‌پسندند. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه خورش گوجه سبز مجلسی به ۲ روش با مرغ و گوشت و همچنین فوت و فن‌های خوشمزه شدن خورش گوجه سبز و ترکیب سبزی این خورشت را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای خورش گوجه سبز با مرغ (برای ۴ نفر)

ران یا سینه مرغ: ۴ تکه گوجه سبز: ۲۵ عدد جعفری تازه و ساطوری خرد شده: ۳۰۰ گرم نعناع خشک: ۲ قاشق غذاخوری (یا ۱۰۰ گرم نعنا تازه) پیاز: ۲ عدد متوسط شکر: ۱ قاشق مرباخوری روغن سرخ کردنی: به مقدار کافی نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه خورش گوجه سبز مجلسی

برای درست کردن این مدل خورشت گوجه سبز از سبزی استفاده می‌شود و گوشت مورد استفاده ما گوشت سینه یا ران مرغ یا ترکیب هر دو است. طرز تهیه خورش گوجه سبز گیلانی و مازندرانی به همین ترتیب است. مراحل طرز تهیه خورش گوجه سبز با مرغ را دنبال کنید.

مرحله اول: پیاز را تفت دهید

در ابتدای کار پیازها را نگینی خرد کنید و در قابلمه‌ای که می‌خواهید خورش گوجه سبز را در آن بپزید همراه با مقداری روغن سرخ کنید تا سبک و سرخ شوند.

مرحله دوم: گوشت مرغ را با پیاز و ادویه‌ها تفت دهید

پیازها که تفت خوردند و سبک شدند تکه‌های گوشت مرغ را اضافه کنید و مقداری تفت دهید تا رنگ گوشت سفید شود. حالا نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کنید و همراه با گوشت تفت دهید تا طعم خامی ادویه‌ها گرفته شود.

مرحله سوم: به مواد خورش گوجه سبز آب اضافه کنید

وقتی که ادویه‌ها تفت خوردند مقداری آب جوش، به تکه‌های گوشت مرغ اضافه کنید و صبر کنید تا روی شعله ملایم گاز بپزند.

مرحله چهارم: سبزی خورشت را آماده کنید

در این فاصله جعفری‌های ساطوری خرد شده را در یک تابه بریزید و مقداری سرخ کنید. زیاد جعفری را سرخ نکنید، همین که آب جعفری کامل بخار شد و مقداری در روغن سرخ شد کافی است.

نعناع خشک را هم در یک تابه جداگانه در مقداری روغن برای چند ثانیه تفت دهید، مراقب باشید چون نعناع خشک زود می‌سوزد و طعم تلخی به خودش می‌گیرد و خورشت گوجه سبز را هم تلخ می‌کند. سپس نعناع خشک تفت خورده را به جعفری سرخ شده اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.

اگر می‌خواهید از نعناع تازه استفاده کنید نعناع را هم بشویید و ریز و ساطوری خرد کنید و همراه با جعفری تفت دهید.

مرحله پنجم: سبزی را به خورش گوجه سبز اضافه کنید

وقتی که گوشت مرغ حسابی پخت و نرم شد سبزی‌های سرخ شده را به آن اضافه کنید. صبر کنید تا خورش روی حرارت ملایم گاز حسابی بپزد و جا بیفتد.

مرحله ششم: گوجه سبزها و شکر را به خورش اضافه کنید

در ۲۰ دقیقه پایانی پخت خورش، گوجه سبزهای شسته شده را به خورش اضافه کنید. گوجه سبزها را زودتر به خورش اضافه نکنید چون در خورش له می‌شوند. در ۵ دقیقه پایانی پخت شکر را هم اضافه کنید تا طعم خورش گوجه سبز مثل خورشت فسنجان ملس شود.

مرحله آخر: خورش گوجه سبز را سرو کنید

در نهایت خورش گوجه سبز را که حسابی جا افتاده و کم آب شده است را با برنج چلو یا کته سرو کنید. در صورت دلخواه می‌توانید مقداری نعناع خشک را جداگانه در کمی روغن تفت دهید و روی خورش بریزید و خورش گوجه سبز را با آن تزیین کنید.

سایر روش‌های پخت خورش گوجه سبز مجلسی

طرز تهیه خورش گوجه سبز با گوشت خورشتی

روش تهیه خورشت گوجه سبز مجلسی با گوشت خورشتی گوسفندی یا گوساله هم به همین ترتیب است. فقط به جای مرغ باید برای این مقدار مواد، ۳۰۰ یا ۴۰۰ گرم تکه‌های گوشت خورشتی را با پیاز و ادویه‌ها تفت دهید و سایر مراحل را مثل روش بالا انجام دهید. در این روش زمان پخت خورش گوجه سبز طولانی‌تر است.

طرز تهیه خورش گوجه سبز با گوشت چرخ کرده یا قلقلی

در دستور تهیه خورشت گوجه سبز با گوشت چرخ کرده دو راه پیش رو دارید؛ یا این‌که گوشت چرخ‌کرده را با پیاز و ادویه‌ها تفت دهید، حدود ۳۰ دقیقه این ترکیب را بپزید و سپس سبزی و سایر مواد خورش را به ترتیب بالا اضافه کنید. در این روش مدت زمان پخت خورش کوتاه‌تر از زمان پخت خورش با گوشت مرغ یا گوشت خورشتی است.

یک روش دیگر این است که گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده و آب گرفته، نمک و ادویه‌جات دلخواه به صورت قلقلی درست کنید. گوشت قلقلی‌ها را در مقداری روغن سرخ کنید و سایر مراحل را مثل روش بالا دنبال کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه خورش گوجه سبز مجلسی

برخی افراد خورش گوجه سبز را بدون سبزی و با ترکیب رب گوجه و گوجه فرنگی درست می‌کنند. در این صورت باید در مرحله سرخ کردن گوشت مقداری رب گوجه یا پوره گوجه فرنگی به گوشت اضافه کنید و همراه با گوشت تفت دهید تا رب رنگ باز کند و آب پوره گوجه فرنگی کشیده شود و سپس گوشت خورش را مثل روش بالا بپزید. در این روش مرحله اضافه کردن سبزی را حذف کنید. طرز تهیه خورش گوجه سبز بدون گوشت هم مرسوم است. در این روش می‌توانید از سویا تکه‌ای یا قارچ به جای گوشت استفاده کنید. خورش گوجه سبز را با گوشت بوقلمون هم به همین ترتیب می‌توانید تهیه کنید. اگر جعفری تازه ندارید از جعفری خشک برای درست کردن این خورش بهاری استفاده کنید. می‌توانید در طرز تهیه خورش گوجه سبز با سبزی در مرحله سرخ کردن گوشت، ۱ قاشق غذاخوری یا کمتر رب گوجه فرنگی را هم با گوشت تفت دهید تا خورش خوش‌رنگ‌تر شود. چاشنی این خورش همان گوجه سبز است و نیاز به اضافه کردن لیموعمانی یا آبلیمو نیست. در صورت تمایل مقداری زعفران دم کرده غلیظ در اواخر پخت خورش به آن اضافه کنید.

سوالات متداول درباره خورش گوجه سبز

چطور تلخی خورش گوجه سبز را رفع کنیم؟

ممکن است در اثر زیاد سرخ کردن نعنا طعم خورش گوجه سبز تلخ شود. در این صورت از روش‌های رفع تلخی غذا کمک بگیرید. برای مثال مقداری شکر (در حد کم که طعم خورش صرفا ملس شود) به آن اضافه کنید. یک روش دیگر هم این است که یک تکه نان خشک داخل خورش بیندازید و بعد از ۱۵ دقیقه بیرون بیاورید تا نان تلخی خورشت را به خود جذب کند.

ترکیب سبزی خورش گوجه سبز چیست؟

ترکیب سبزی خورش گوجه سبز شامل جعفری و نعنا تازه یا خشک است.

سخن پایانی

خورش گوجه سبز یکی از خوشمزه‌ترین خورش‌های بهاری است که به روش‌های مختلف طبخ می‌شود. برخی ترجیح می‌دهند خورش گوجه سبز را با مرغ درست کنند و برخی گوشت خورشتی گوسفندی یا گوساله را ترجیح می‌دهند. بعضی هم خورشت گوجه سبز را با گوشت چرخ کرده و حتی بدون گوشت درست می‌کنند. شما خورش گوجه سبز را چطور درست می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات و ترفندهای خود را در بخش نظرات این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.