چرا نباید به کودکان کلوچه و بیسکوییت بدهید
کلوچه‌ها و بیسکویت‌ها یکی از محبوب‌ترین میان‌وعده‌های غذایی برای کودکان و بزرگسالان هستند. کودکان به طور ویژه به کلوچه‌ها و بیسکویت‌های مملو از شکلات، شکر و خامه علاقه دارند، اما آیا این خوراکی‌های محبوب و...

کلوچه‌ها و بیسکویت‌ها یکی از محبوب‌ترین میان‌وعده‌های غذایی برای کودکان و بزرگسالان هستند. کودکان به طور ویژه به کلوچه‌ها و بیسکویت‌های مملو از شکلات، شکر و خامه علاقه دارند، اما آیا این خوراکی‌های محبوب و دوست‌داشتنی واقعاً برای بچه‌ها مفید هستند؟

قند بالا

بیسکویت‌ها و کلوچه‌ها با مقادیر بالایی از قندهای تصفیه شده درست می‌شوند که بی سر و صدا به کالری‌های دریافتی بدن اضافه می‌کنند و منجر به افزایش وزن و مشکلاتی برای دندان‌ها می‌شوند و ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع ۲ را در سنین پایین افزایش دهند.

ارزش غذایی کم

همان‌قدر که بچه‌ها کلوچه‌ها و بیسکویت‌های مورد علاقه‌شان را دوست دارند، واقعیت تلخ این است که آن‌ها فقط دارای کالری بالا و ارزش غذایی کم هستند. دلیل دیگری که باعث می‌شود کلوچه‌ها و بیسکویت‌ها برای سلامتی مفید نباشند، کمبود مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر است که تنها باعث سیری کودک می‌شوند بدون آنکه به بدن وی مواد مغذی مورد نیاز را برسانند.

بسیار فراوری شده

بسیاری از بیسکویت‌ها و کلوچه‌ها با آرد تصفیه شده، چربی‌های اشباع شده، طعم دهنده‌های مصنوعی، رنگ‌ها، سدیم و مواد نگهدارنده ساخته می‌شوند که به عبارتی می‌توان گفت بسیار فراوری شده‌اند. مصرف منظم غذاهای فرآوری شده ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامت کودک داشته باشد و باعث بروز عوارضی از جمله مشکلات گوارشی و التهاب شود.

کم کالری

بیسکویت‌ها و کلوچه‌ها اغلب به عنوان غذاهایی با کالری کم در نظر گرفته می شوند، به این معنی که انرژی فوری را فراهم می‌کنند، اما ارزش غذایی پایینی دارند. به همین دلیل است که بیشتر بیسکویت ها و کلوچه ها حاوی مقدار کمی مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌ها، فیبر یا مواد معدنی هستند، که ممکن است منجر به عدم تعادل در رژیم غذایی و بروز مشکلات گوارشی شود.

دارای طبیعتی اعتیاد آور

ترکیب شکر، چربی و نمک در بیسکویت‌ها و کلوچه‌ها می‌تواند باعث ایجاد الگوهای اعتیاد آور شود که ممکن است منجر به گرایش به خوردن اجباری یا پرخوری شود. این زیاده روی ممکن است به عادات غذایی ناسالم و مسائل مربوط به افزایش وزن در کودکان منجر شود.

بهداشت دندان

بیسکویت‌ها و کلوچه ها معمولا دارای کربوهیدرات و قند بالایی هستند که می‌تواند منجر به رشد باکتری‌های مضر در دهان شود و ممکن است باعث ایجاد حفره و پوسیدگی دندان شود، به خصوص اگر بهداشت دهان و دندان به درستی رعایت نشود. بنابراین، بهتر است از دادن این خوراکی‌های خوشمزه به فرزندان خود اجتناب کنید.