13 روش  پاک کردن کله پاچه با آتش، آهک، قرص، واجبی، چاقو و جوش شیرین مرحله به مرحله
چطور کله پاچه را تمیز کنیم؟ پاک کردن کله پاچه در خانه شاید برای خیلی‌ها تجربه جدیدی باشد. تمیز کردن کله پاچه، در نگاه اول کار سخت و پرچالشی به نظر می‌رسد ولی اگر ترفند پاک کردن کله پاچه را بلد باشید، جای نگرانی نیست. در این صورت...

چطور کله پاچه را تمیز کنیم؟ پاک کردن کله پاچه در خانه شاید برای خیلی‌ها تجربه جدیدی باشد. تمیز کردن کله پاچه، در نگاه اول کار سخت و پرچالشی به نظر می‌رسد ولی اگر ترفند پاک کردن کله پاچه را بلد باشید، جای نگرانی نیست. در این صورت در مدت زمان کم، با مواد ساده می‌توانید به راحتی کله پاچه را خودتان در منزل تمیز کنید. همچنین دیگر نیازی به نگرانی بابت بو یا طعم نامطبوع کله پاچه بعد از پخت نخواهید داشت. در این مقاله از مجله فیدیلیو نحوه پاک کردن کله پاچه به روش خانگی و نحوه صحیح خرد کردن کله پاچه را مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد.

روش‌های پاک کردن کله پاچه

اگر ترفندهای تمیز کردن کله پاچه را بلد باشید خودتان به راحتی می‌توانید در خانه کله پاچه به روش مغازه‌ای و طباخی درست کنید. راز اصلی خوشمزه شدن کله و پاچه هم در درجه اول نحوه صحیح پاک کردن و تمیز کردن آن است. اگر فیلم کندن موی کله پاچه را دیده باشید حتما می‌دانید که آنقدرها هم تمیز کردن کله و پاچه کار دشواری نیست. در ادامه چند روش آسان پاک کردن کله پاچه به روش حرفه‌ای را به شما یاد می‌دهیم.

۱-طرز پاک کردن موهای کله پاچه با آتش

یکی از سنتی‌ترین و مطمئن‌ترین روش پاک کردن کلمه پاچه، به قول معروف، کز دادن موهای کله پاچه است. در این روش موزدایی کله پاچه با آتش، اصلا طعم کله پاچه تغییر نمی‌کند، علاوه بر این آسیب سلامتی هم ندارد.

اگر بالکن، حیاط یا حیاط خلوت در خانه دارید، این روش بسیار کاربردی است. در رستوران‌ها یا کله‌پزی‌ها معمولا از کپسول‌های فشار قوی گاز برای پاک کردن موهای کله پاچه استفاده می‌شود ولی دستگاه کله پاچه پاک کنی خانگی هم برای مصارف خانگی در دسترس است.

در این روش، بهتر است حتما موهای کله و پاچه خشک باشند که کار سریع‌تر انجام شود. بعد از اینکه موها را سوزاندید، سوختگی‌ها را بتراشید و کله پاچه را بشویید.

۲- پاک کردن کله پاچه با جوش شیرین

یکی از روش‌های راحت برای زدودن موهای کله پاچه، استفاده از محلول آب و جوش شیرین است. در این روش، کله پاچه به صورت عمقی تمیز می‌شود و حتی کرم‌ها و انگل‌های احتمالی هم از بین می‌رود اما اگر جوش شیرین زیادی استفاده کنید، ممکن است سلامت خودتان به خطر بیفتد، معده درد بگیرید و البته طعم کله پاچه هم خراب شود.

در این روش، در یک قابلمه مقداری آب و جوش شیرین بریزید و روی حرارت بگذارید. اول کله پاچه را بشویید تا کمی آلودگی‌های آن از بین برود و سپس آن را در قابلمه بگذارید. با یک برس نرم مثل مسواک یا فرچه، بعد از چند دقیقه روی موها و پوست کله پاچه بکشید و مشاهده می‌کنید که موها به راحتی جدا می‌شوند.

۳- پاک کردن کله پاچه با آهک

طریقه پاک کردن کله پاچه با آهک هم مشابه موزدایی کله پاچه با جوش شیرین است. در این روش، از آهک تصفیه شده باید استفاده کنید. در یک قابلمه مقداری آهک و آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب آهک بجوشد. بعد از چند دقیقه موهای کله پاچه را به راحتی جدا کنید. اگر مویی روی کله پاچه باقی ماند، می‌توانید کمی روی شعله گاز بگیرید تا موها کز بخورند و بسوزند.

۴- پاک کردن کله پاچه با قرص آسپرین

تمیز کردن موهای کله پاچه با آسپرین هم یک روش جالب و متداول است. در این روش هم باید مقداری آب در یک قابلمه روی حرارت بجوشانید و چند قرص آسپرین در آن بیندازید. کله پاچه را در قابلمه بگذارید و چند دقیقه بعد موها را با یک کاردک جدا کنید.

۵- روش تمیز کردن کله پاچه با قرص استامینوفن

قرص استامینوفن و آسپرین، کاربری مشابهی برای مو‌زدایی کله پاچه دارند. در یک قابلمه مقداری آب روی حرارت بجوشانید. بنا به حجم آب، چند قرص استامینوفن به آن اضافه کنید و کله‌ها و پاچه را در آن بجوشانید تا موهای آنها به راحتی جدا شود.

۶- کندن موی کله پاچه با آب جوش

شاید ندانید، ولی اگر کله پاچه تازه باشد، با حرارت آب جوش هم موهای آن جدا می‌شود. کافی است در یک قابلمه آب را بجوشانید و کله‌ و پاچه‌ها را در آن بیندازید. چند دقیقه بعد، به راحتی موها کنده می‌شوند. در آخر هم می‌توانید از روش موزدایی با آتش کمک بگیرید و موهای باقیمانده را کز بدهید و از بین ببرید.

۷- پاک کردن کله پاچه با واجبی یا نوره

یکی از روش‌های دیگر برای تمیز کردن کله پاچه، محلول واجبی یا نوره و آب است. البته به خاطر مسائل بهداشتی، انجام این کار، چندان توصیه نمی‌شود ولی شما می‌توانید کله پاچه را برای چند ساعت در این محلول بگذارید تا موهای آن، سست شود. سپس با یک برس یا کاردک، موهای کله پاچه را جدا کنید و خوب آن را چند بار بشویید.

۸- تمیز کردن کله پاچه با چاقو

این روش تمیز کردن چاقو، کمی زمانبر است و باید با دقت انجام دهید تا پوست کله پاچه را خراش ندهید. می‌توانید با چاقو، موها را به دقت بین دست و لبه چاقو بگذارید و بکشید تا کنده شوند. اگر کله پاچه تازه باشد، کندن موهای کله پاچه با چاقو، کار چندان سختی نیست. در نهایت هم می‌توانید موهای باقی‌مانده را روی آتش بسوزانید.

مراحل پاک کردن کله پاچه

بعد از موزدایی از کله پاچه به یکی از روش‌های بالا شما باید قسمت‌های مختلف کله و پاچه را خوب تمیز کنید.

۱- تمیز کردن بینی گوسفند

خارج کردن مخاط گوسفند از بینی، کاری است که بعد از پاک کردن موی گوسفند باید حتما انجام دهید. برای این کار، روی زمین یا یک سطح صاف را سفره یکبار مصرف بیندازید و چند بار کله گوسفند را از قسمت بینی، به زمین بکوبید تا مجرای بینی کاملا تخلیه شود. سپس با فشار زیاد آب، داخل بینی گوسفند را بشویید تا ذرات باقیمانده بیرون بیایند. قسمت بینی کله پاچه را با چاقو یک برش ایجاد کنید و تمیز بودن این قسمت را بررسی کنید.

۱۰- تمیز کردن گوش گوسفند

برای تمیز کردن گوش گوسفند، یک شیار از لاله گوش به اندازه ۲ تا ۳ سانتی‌متر با چاقوی تیز بزنید تا به مجرای گوش راه پیدا کنید. سپس داخل این مجرا را با آب تمیز، فراوان و پرفشار، بشویید و پاک کنید. البته خود لاله گوش هم معمولا خورده نمی‌شود پس خود گوش را هم با یک چاقوی تیز ببرید.

۱۱- پاک کردن دهان گوسفند

تمیز کردن دهان گوسفند، به خاطر اینکه ممکن است بین دندان‌ها ذرات غذا مانده باشد و منبع آلودگی باشد، بسیار مهم است. برای این کار، با فشار دست، فک بالا و پایین گوسفند را کاملا باز کنید تا با چاقو کله را به دو قسمت تقسیم کنید. سپس روی پرزهای زبان را با برس تمیز کنید و با برس سیمی دندان‌های کله را بسایید و ذرات علوفه و کثیفی را بیرون بیاورید.

۱۲- پاک کردن پاچه گوسفند

برای تمیز کردن پاچه گوسفند، ابتدا باید مثل قسمت کله، موها را تمیز کنید. سپس سم‌های گوسفند را جدا کنید. برای این کاز، نوک یک چاقوی محکم را زیر سم ببرید و به سمت بیرون، بکشید. بعد که سم‌ها را جدا کردید، از وسط سم، یک شیار بین دو سم گوسفند با چاقو ایجاد کنید. در این قسمت همیشه کمی مو جمع شده است. این موها را به هر یک از روش‌های بالا که مخصوص زدودن موی کله پاچه است، پاک کنید.

۱۳- تمیز کردن نهایی کله پاچه

بعد از اینکه همه مراحل بالا را انجام دادید و خیالتان بابت کرم‌زدایی، موزادیی، تمیزی دهان، گوش، بینی و سم‌های گوسفند راحت شد، کله پاچه‌ را در یک قابلمه آب سرد به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید تا آلودگی‌های احتمالی هم پاک شود. سپس با یک چاقو، سطح کله پاچه را بتراشید. از چاقویی استفاده کنید که دندانه نداشته باشد. همه سوختگی‌ها را پاک کنید و بعد کله پاچه را بپزید.

سوالات متداول درباره نحوه پاک کردن کله پاچه

چطور کرم کله پاچه را تمیز کنیم؟

۱-کله پاچه را برای چند دقیقه در آب جوش بگذارید و بعد با برس نرم، آن را پاک کنید.

۲- کله پاچه را در محلول آب جوش و جوش شیرین برای چند دقیقه قرار دهید و با برس نرم، آن را پاک کنید.

بهترین روش تمیز کردن کله پاچه چیست؟

برای پاک کردن کله پاچه، بهترین روش استفاده از آتش است. هر چند محلول جوش شیرین، واجبی، قرص آسپرین و استامینوفن با آب هم می‌تواند موهای کله پاچه را تمیز کند ولی به خاطر خطرات احتمالی برای سلامتی و نکات بهداشتی، توصیه نمی‌شود. پس اگر قصد دارید در خانه کله پاچه را پاک کنید روش موزدایی و کز دادن موها با آتش را در اولویت قرار دهید.

چطور کله پاچه را خرد کنیم؟

برای خرد کردن کله پاچه به این ترتیب عمل کنید: کله را از فاصله دو فک تا انتهای سر با یک چاقوی کاملا تیز ببرید تا کاملا دو نیم شود، یعنی فک بالا و پایین جدا از هم جدا شوند. برای نتیجه بهتر باید از گوشه لب‌ها شروع به بریدن کنید. البته اگر دستان پرقدرتی دارید با دست هم می‌توانید این کار را انجام دهید. بهترین روش این است که زبان و چشم‌ها را جدا کنید و روی زبان را هم با یک برس یا مسواک تمیز حسابی پاک کنید و بشویید.

سخن پایانی

پاک کردن کله پاچه در خانه برای برخی افراد کار سختی است و به همین دلیل ترجیح می‌دهند کله و پاچه را در طباخی‌های بیرون میل کنید. اگر روش‌های تمیز کردن، کز دادن موهای کله پاچه و خرد کردن صحیح آن را بلد باشید می‌توانید یک کله پاچه خوشمزه به روش مغازه‌ای را خودتان در خانه درست کنید. شما تجربه پاک کردن کله پاچه در منزل را دارید؟ به کدام روش در منزل کله پاچه را تمیز می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم ترفندهای و روش‌های خود را در بخش نظرات این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذرید.